21 mars 2013

Reportage i 14 dagar

Här kommer reportaget som Hannes Ojensa skrev i journalistelevtidningen 14 dagar. Snöbilderna kom dock inte med utan det blev inomhusfoto från Oscars Café.

I april släpper Maria Bielke von Sydow nya boken Lorem Ipsum. Vetlanda-författaren följer upp sin debutroman med andra delen i trilogin. En berättelse om skuldkänslor och skam som Maria tror många kan relatera till.
- Antingen känner man igen sig själv, eller så känner man någon som är precis likadan, säger hon.

Efter att hon 2011 debuterade med sin första bok Ingmar Bergman kände aldrig skuld fortsätter Maria att lyssna på sina karaktärers berättelser.
– Bokens karaktärer pratar oavbrutet med mig, säger hon.
Temat för de tre böckerna är skuld, försoning och återhämtning. Maria tror att igenkänningsfaktorn är stor, och att läsaren kan relatera till huvudkaraktärerna.

Annorlunda titel
Maria hade till en början problem att få fram en titel som fungerade.
 Frasen lorem ipsum är en grafisk nonsenstext som används för utfyllnad. Det var när hon skulle göra ett fiktivt pressmeddelande som hon kom i kontakt med frasen.
– Jag skrev lorem ipsum där titeln skulle stå. Sedan började jag googla det, och det visade ju sig vara fullt av betydelse, berättar Maria.
Frasen är ett citat som kommer ifrån den romerska filosofen Cicero, och betyder:
”Det finns ingen som älskar smärtan i sig, som söker sig till smärtan och vill ha den, just eftersom den är smärta.”
Något som gjorde att Maria fick en slags aha-upplevelse.
– Det är ju precis vad min bok handlar om. Så det fick bli titeln till slut, berättar hon.

Skrivprocessen
Till skillnad från Lorem Ipsum var första boken Ingmar Bergman kände aldrig skuld läst av både kurskamrater till Maria och hennes fokusgrupp.
– När jag skrev tvåan så tänkte jag, nu ska jag göra precis tvärtom så inte en enda människa har läst någonting. Inte ens min man har läst den, säger hon lättsamt.
Det är bara Maria och hennes redaktör Kristina Hård som vet vad som händer.
– Kristina har varit en fantastisk redaktör. En bra redaktör är halva jobbet.

Nya projekt
I väntan på Lorem Ipsum kan man se fram emot releasepartyt som hålls i Vetlanda.
– Den 23 april på Vetlandas bibliotek hålls ett releaseparty där jag kommer att signera och läsa upp, säger hon.
Maria skriver förutom böcker, artiklar och driver sitt eget förlag, men försöker jobba mer med författandet. Hon har redan planer på nästa bokprojekt, men vad det handlar om vill hon inte avslöja.
– I tanken är jag redan klar med trilogin, men handen är ju inte klar ännu. Vad nästa bokidé handlar om kan jag inte säga, förklarar Maria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar