14 dec. 2013

debattinlägg egenutgivarna.se Yta är allt

Andra lördagens diskussionsinlägg handlar om det ultimata bokomslaget - Yta är allt. Bokomslaget som ytan som representerar innehållet, ytan som ska locka läsaren att vilja ta upp boken, se på baksidan och bläddra. Ofta ligger det många tankar och val bakom bokomslaget, jag redovisar och reflekterar över mina val i mina bokomslag.
Hela inlägget läser du på http://egenutgivarna.se/yta-ar-allt/ eller på fliken "texter"
Det finns många åsikter om bokomslag. Då och då stöter man på självutnämnda förståsigpåare som utger sig för att ha patenterad kunskap och kunna skilja bra omslag från dåliga. Men nog är det så att vi alla är experter på hur vi vill att våra böcker ska se ut. Och som egenutgivare har vi både möjligheten och skyldigheten att producera våra omslag.. När vi säljer våra böcker ”till de närmast sörjande” för att använda ett något raljerande uttryck, det vill säga de som ändå oavhängigt hur omslaget ser ut köper boken spelar det mindre roll, men ska vi nå ut till en större publik måste det attrahera.
Vilka kval och val vi ställs inför… Ska det vara en bild på framsidan föreställande någon (ögon drar ögon till sig), ska det vara fotograferat eller tecknat? Vilket typsnitt ska vi använda? Versaler eller gemener? Målgruppspreferenser och genrespecifika förväntningar. Ett bra bokomslag ska tilltala i stunden men inte bara för stunden, det ska hålla i ett stort antal år. Och det vi idag upplever som tidlöst upplevs om bara några år som oerhört tidstypiskt. Det är mycket lätt att se om ett omslag är producerat på 60-, 70-, eller 80-talet på grund av färgval, typsnitt, bildformering med mera.  Ett bokomslag ska också fungera i ”thumbnail”-format då nätbokhandlarna ofta är en stor försäljningskanal. Man bör alltså kunna se en tydlig bild av bokens titel, namn och omslagsbild i ett format inte större än ett par centimeter. Det finns mycket att tänka på med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar