2 dec. 2016

Bielkes fredagsreflektion 2 december

Bielkes fredagsreflektion 2 december

Jag bestämde vad som skulle stå på min gravsten...


När jag bodde i Malmö promenerade jag under en tid dagligen genom ett stråk med tre stora kyrkogårdar som sträcker sig över flera kilometer. Ibland stannade jag vid de romska gravsättningarna och betraktade personporträtten och de färggranna plastblommor på gravstenarna. Då och då mötte jag sörjande följen som begravde sina kära. Jag läste de högtravande gravstenarnas inskrifter med dåtidens titlar: hemmansägaren, häradsmålaren, bergsrådet.

Trots att det frekvent cyklades och promenerades på kyrkogårdarna, eftersom många människor använde gångarna som passersträcka till och från jobbet, och trots att området var vackert och välskött fanns ändå en dov atmosfär som gav upphov till en aning dystra existensiella tankar. Jag började spåna på vad som skulle stå på min egen gravsten och under mina promenader mejslades en komplett text fram.

Vår omgivning påverkar oss. Jag tänker på vad det gör mot en människa att jobba på ett arbete som man vantrivs med. Eller vad det gör för en människa att vara i ett stöttande och kärleksfullt förhållande. Det gör stor inverkan åt både det positiva och negativa hållet. I den mån vi kan påverka i vilka miljöer och sammanhang vi befinner oss i ska vi söka oss till positiva miljöer, umgås med människor som får oss att må bra. När jag slutade gå genom kyrkogårdarna fick jag med ens sundare saker att tänka på än vad som ska stå på min gravsten. I Vetlandas trakter finns oerhört många upplyftande och inspirerande promenadmiljöer som ger frisk luft och sunda tankar som inte handlar om vad som ska stå på min gravsten utan istället vad det ska stå i min nästa bok.

Vad var det som skulle stå på min gravsten? Jag minns faktiskt inte.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar