7 dec. 2013

Debattinlägg på Egenutgivarnas hemsida

Fyra lördagar framåt med start idag 7 december kommer jag att skriva diskussions- och debattinlägg på Egenutgivarnas hemsida www.egenutgivarna.se
Ämnen som jag tar upp handlar om angelägna frågor som rör författarskap och egenutgivning, vilka villkor vi har, vilka frågor vi tampas med, vilka beslut vi tar och hur vi leder utvecklingen och branschen framåt.

Tidningen Forfattaren nr 6 2013 Dagens inlägg handlar om hur svårt det är att ta och få rimligt betalt för de författarframträdande vi gör. Jag refererar dels till artikeln i senaste numret av Författarförbundets tidskrift "Författaren" där etablerade författare anser sig ha svårt att få rimligt betalt och dels till min egen erfarenhet av betalda och obetalda framträdande. Läs hela artikeln på http://egenutgivarna.se/det-fria-ordet-gratis/ eller under fliken "texter" på min blogg
Min farhåga är att detta underbetalda faktum slår ännu hårdare mot oss som är egenutgivare, vi står ofta längst ner på stegen i författarsammanhang, undantag finns tack och lov men generellt sett upplever vi större krav på formalians riktighet, både från oss själva och etablissemanget. Vi får sällan stipendier eller litteraturpriser då de ofta står knutna till de etablerade förlagens kanaler. Till det ska naturligtvis läggas att vi inte får något förhandsarvode på vår författarinsats utan dessutom står för hela produktionskostnaden med tryck, inlaga, marknadsföring och säljkostnader, innan vi kan ta hem en enda krona på våra böcker. Vi har helt enkelt svårare att försörja oss som skrivande personer.
Har vi då ännu svårare att ta betalt än författare som ger ut på etablerade förlag? Jag har i takt med att jag skriver fler böcker, den tredje romanen kommer i augusti 2014, blivit mer stärkt i att ta faktiskt ta betalt för mina framträdande. Tidigare upplevde jag att jag faktiskt själv betalade för att göra framträdande. Exempelvis har jag flera gånger åkt tiotals mil enkel resa för att göra uppläsningar och berätta om mitt författarskap med en tidsåtgång inklusive restiden på cirka fyra, fem timmar. Inte fått något arvode och sålt cirka fem böcker a 99 kr styck. Det blir en ordentlig kostnad för mig och mitt förlag, räknar man till timpenningen vilket man naturligtvis ska göra blir det en rejäl kostnad för att få synas.

Välkommen att läsa och tyck till i angelägna frågor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar