30 dec. 2014

Förverkliga din bokdröm: uppföljningsintervju

Maria Bielke von Sydow har skrivit ”Sista boken”

Förverkliga din bokdröm berättar Maria Bielke von Sydow att hon anlitat ett säljbolag och distributör för att få mer skrivtid. I maj 2013 fick vi reda på varför hon avslutat samarbetetmed båda företagen. Hennes försäljning har dock allt annat än avstannat, istället säljer hon böcker som aldrig förr. Vi är förstås nyfikna på hur hon gör och på hennes nya böcker,Sista boken och samlingsvolymen Trilogin om Pär, Sylvia och Helena. 

Varför gav du ut hela din trilogi i en samlingsvolym?

Maria Bielke von SydowDen 11 september släppte jag tredje romanen i trilogin Sista boken. Datumet som annars brukar förknippas med helt andra saker, var noga valt. Det var nämligen exakt på dagen fem år sedan Pär, min självhjälpsförfattande romanfigur dök upp i mitt sinne och jag började skriva debutromanen Ingmar Bergman kände aldrig skuld. Så fem år senare avslutar jag med Sista boken.
Mina romaner är lättlästa, korta och koncisa. Varje roman i trilogin är 42000 ord, 240 000 tecken ink blanksteg. Det ger ett sidantal på cirka 200 sidor per bok. Jag har valt att trycka dem i mjukpärm, det man kallar häftad form. Alla tre böckerna har samma omslagsbild i olika färgtoner för att betona att böckerna hör ihop. Det föreställer en fasadspricka som är i olika färgtoner för var bok. Jag har även på baksidan samma författarfoto, retuscherat i olika färger för att matcha omslagsfärgerna.
Anledningarna till att jag bara två månader efter boksläppet för Sista boken släpper samlingsvolymen Trilogin om Pär, Sylvia och Helena är flera:
  1. Jag vet att vi är olika i våra läsarpreferenser, vissa gillar tunna böcker, andra tjocka. Samlingsvolymen är 576 sidor lång och tilltalar dem som gillar tegelstensformatet.
  2. Likaså föredrar vissa mjukpärm, andra hårdpärm. Samlingsvolymen är inbunden, dvs i hårdpärm och tilltalar dem som anser att en ”riktig” bok är en bok med hårda pärmar.
  3. Jag var så innerligt trött på den abstrakta fasadsprickan på framsidan och lika trött på fotot av mig själv i olika retuscherade klädfärger. Jag ville verkligen ha ett helt nytt omslag. Så jag har till samlingsvolymen arbetat med en ny formgivare som haft nya idéer.
  4. Jag gillar att laborera med format: pocket, mjukpärm, hårdpärm (med och utan märk- och kapitälband). Det känns som en naturligt förlängning i utvecklingen att pröva olika utseende och format. I våras spelade jag även in debutromanen som ljudbok och år 2015 ger jag ut romanerna i e-boksformat.
  5. Tyckte det var alldeles utmärkt att släppa en lite mer påkostad version av romanerna till julen 2014. En utmärkt julklapp (för julen är en högtid då människor till och med kan tänka sig att köpa böcker :-))
  6. Det finns en poäng med att ha alla tre romanerna placerade på ett och samma ställe. De är i och för sig fristående med avslutade ”fall” i varje bok, men det tillför ett mervärde att kunna läsa dem samlade, då romanfigurernas öde mer blir mer sammanhängande.

Dina böcker finns idag i flera butiker, hur har du sålt in dem dit?

Både ja och nej. De finns naturligtvis i fler butiker idag än för ett par år sedan men jag har effektiviserat och rationaliserat en hel del vad det gäller införsäljning till butiker.
Först och främst har jag misslyckats helt med att få in mina böcker som centrala inköp hos de stora bokhandelskedjorna. Det försökte jag själv med först och sedan skulle säljbolaget som jag anlitade göra det. Ingen utav oss lyckades.
Vad jag istället gjort är att besöka enskilda handlare och promotat min bok och ett relativt stort antal har köpt in dem, både stormarknader och bokhandlare. Vad jag dock har upptäckt är att mina böcker säljer rätt så dåligt i traditionell bokhandel, särskilt om de tagit in på kommission, vilket innebär att bokhandeln själv inte har något större incitament att marknadsföra och sälja böckerna. Mina böcker försvinner lätt in i glömskans bokhyllor när stora kampanjer från de stora bokförlagen tar större plats på mer fördelaktig yta.
Vad jag istället har satsat min tid på, och som jag funnit givande både personligt och försäljningsmässigt, är: att hitta otraditionella vägar, samarbeten och exponeringsytor. Med andra ord, mina böcker där folk i allmänhet inte förväntar sig böcker, med aktörer som inte vanligtvis förknippas med böcker.
Hittar man ett samarbete som gynnar alla parter, vi har alla olika drivkrafter, kan man få till riktigt lyckliga äktenskap.
Jag har till exempel inlett ett samarbete med tidningen Sydöstran i Blekinge som köpt in mina böcker och säljer dem över disk till ett mkt förmånligt pris till sina prenumeranter. De ville ha ett brett utbud av förmånliga erbjudande till sina kunder. Jag vill ha en spridning bland läsare jag annars kanske aldrig skulle ha mött. De annonserar kontinuerligt i sin tidning om mina böcker, vilket ger mig värdefull exponeringsyta. De får å andra sidan köpa in mina böcker relativt billigt. Men de har köpt in dem, vilket också ökar deras incitament att få dem sålda. Jag har också erbjudit mig att kostnadsfritt delta i evenemang som Sydöstran håller för att promota mina böcker.
peka bra elisabeth jo╠ênsson fotoEtt annat exempel är att jag har fått mina böcker inköpta av ICA MAXI Stormarknad i Vetlanda, som är min hemkommun. De annonserar om mina böcker, tar in dem och reggar dem som ”lokal vara”. De säljer dem och jag kommer vid olika tillfällen dit och signerar. De annonserar i media om mina böcker i samband med sina veckoannonseringar. De annonserna är av den storleken att jag ALDRIG skulle ha råd med att göra det själv. Även där har jag erbjudit mig att delta i MAXIs olika event vid behov. De köper i förväg in ett ganska stort antal böcker för att det alltid ska se välfyllt ut i hyllorna. Blir det exemplar över kredifakturerar jag dem i efterhand (det har dock inte hänt hittills). ICA MAXI har en mycket knapp vinstmarginal, i stort sett går de runt inköp/försäljning.
Det finns fler exempel som jag arbetar med, särskilt när det gäller oväntade exponeringsytor. Jag kan dock inte berätta om dem ännu. [Gissa om du gjorde oss nyfikna Maria på att göra en till intervju med dig nästa år :-) Reds anm.]

Hur distribuerar du dina böcker idag?

I dagsläget har jag både egen distribution och anlitar Förlagssystems kommissionsavtal. Det innebär att jag skickar ett mindre antal böcker till dem, ca 30 ex per titel. Och när det kommer beställningar från nätbokhandeln och fysisk bokhandel, allting som går via Bokrondellen, skickas och faktureras det via Förlagssystem. För denna tjänst tar de 20% på f-priset och jag står dessutom för frakten till deras lager. Den egna distributionen består av att jag skickar alla beställningar som kommer via min blogg, företag och organisationsbeställningar och inte minst leveransen till BTJ. I mitt avtal med dem har jag förhandlat fram att de står för frakten. För att inte komplicera saker och ting behöll jag den egna distributionen till dem och de får som kompensation 10% på f-priset.

Din senaste bok heter Sista boken, men du skriver väl på något nytt?

Det finns tre stycken skäl till att Sista boken heter just Sista boken
Men visst skriver jag på något nytt…

Vad är det viktigaste du har lärt dig under de här åren som egenutgivare?

Maria Bielke vin Sydow signerarDet är fantastiskt mycket som jag har lärt mig, helt otroligt mycket lär jag mig varje dag. Allt från val av typsnitt och marginaler till säljpsykologi. Det är nu fem år som jag har varit heltidsförfattare med BIMA-förlag och mina motton är JUST DO IT och Learning by doing, så det är en viktig lärdom att jag lär medan jag gör och att jag inte tvekar att skrida till handling. Bättre att göra och korrigera längs med vägen än att stå och stampa och invänta det perfekta ögonblicket som kanske aldrig kommer.
Men väljer jag en sak utav alla blir det: Min högsta dröm är inte längre att bli utgiven på ett etablerat förlag, snarare tvärtom, jag har ingen strävan efter att bli det. Min strävan är att skriva bra, lättlästa och gripande romaner som läses av många, och där är jag på god väg… Min strävan är tillika att kunna försörja mig på skrivandet och där är jag också på god väg…
Stort tack Maria för denna intressanta inblick i effekterna av att leva efter mottot learning by doing och att vara öppen för okonventionella samarbeten. Jag ser redan fram emot nästa uppföljning för att höra mer om din framfart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar