17 juni 2016

Bielkes fredagsreflektion 17 juni

Bielkes fredagsreflektion 17 juni 2016


Fotboll är på skoj. 

De gångerna jag är mest engagerad i fotbollsspel är när mina egna tjejer spelar match (de är 11 år och spelar i VFF/BIF 05-laget) eller när jag är på Swedbank Arena och ser Malmö FF. För min del är sport mer intressant om det är klubblag som spelar. Jag säger som Zlatan, att sjunga nationalsången har aldrig varit min grej... :-) 

Men är det fotbolls- EM så är det. Och då vill man gärna titta på så många matcher som möjligt.

Dock märker jag hur oerhört godtyckliga mina sympatier för de olika landslagen är. De är på intet sätt grundade i kunskaper eller spelkvalitet. Jag baserar istället mina sympatier på helt andra parametrar.

När Frankrike möter Rumänien tänker jag: hoppas Frankrike vinner, de har ju nyligen haft så hemska terrordåd och det är också roligt om värdlandet skördar viss framgång. Men när Rumänien möter Schweiz tänker jag: hoppas Rumänien vinner. Jag minns de otäcka bilderna i pressen från barnhemmen i Rumänien på 90-talet, Rumäniens barn och vuxna är värda framgång och seger. Och när Frankrike möter Albanien tänker jag: hoppas Albanien vinner, de har en spelare som heter Memushaj, bara det är värt en seger.

I skrivande stund har inte fredagsmatchen Sverige-Italien spelats. Jag håller såklart på Sverige för att jag är svensk men också för att  Zlatan är så gullig i den nya svenskbilreklamen och Hamrén har den snyggaste kostymvästen av alla tränare. 

Men sedan blir jag ledsen å det andra lagets vägnar om de står mållösa. Därför blir jag gladast om varje match slutar 1-1. Då har båda lagen fått göra mål och får med sig var sin poäng. Alla blir glada. 

Svårigheten blir då att ta ut de lag som ska gå vidare från gruppspel till slutspel när alla har samma antal poäng. Men det kan ju lätt lösas med att premiera de lag vars spelare har kortast hår eller längst skägg eller några andra kriterier som inte har något som helst att göra med spelets kvalitet att göra :-)

Fotboll är på skoj.

Jag hälsar er härlig helg med massor av matcher,

Maria Bielke von Sydow 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar