3 juni 2016

Här händer det ingenting... Bielkes fredagsreflektion 3 juni


Bielkes fredagsreflektion i VetlandaAppen 3 juni 2016

I Vetlanda finns inget att göra, här händer ingenting. 

Det var så jag kände när jag gick på humanistisk linje på Njudungs gymnasieskola i mitten på 80-talet. Man skulle flytta till Stockholm, Göteborg, eller ännu bättre, London, Paris eller Los Angeles. Direkt efter gymnasieexamen åkte jag iväg till stora vida världen, kom tillbaka till Sverige efter ett tag och har därefter bott de flesta åren i Malmö. Malmö är en stad jag älskar, där finns konserter, restauranger, sportevenemang, spännande föreläsningar och utställningar. Där fanns allt jag eftersökte och lite till. 

Inte vet jag om det var en
naturlig del i utvecklingen att i sena ungdomen vara missnöjd med hembygden eller om det faktiskt fanns mindre att göra på den tiden. Kanske har det med livets olika faser att göra, kanske uppskattar jag hembygden mer efter att ha sett stora delar av övriga världen. Oavsett anledning vet jag hur jag känner idag, för när jag för ett par år sedan flyttade tillbaka till Vetlanda upptäckte jag att här finns konserter, sportevenemang, restauranger, spännande föreläsningar och utställningar.

Dessutom finns det en underbar natur som är alldeles gratis att njuta av. Den senaste tiden har det varit så många arrangemang i Vetlanda att jag hunnit närvara på mindre än hälften av dem. Precis som det var i Malmö. Jag hann inte med allt jag ville se, höra och göra. 

Såklart finns det ett mindre antal konserter och restauranger i Vetlanda jämfört med en större stad på grund av mindre ett befolkningsunderlag, men på det stora hela finns det så det räcker och blir över för min del. 

I fall du känner som jag gjorde under min gymnasietid, ta dig runt i vår stora kommun i helgen och njut av mångfalden av arrangerade eller spontana upplevelser så ska du se att det nog finns tillräckligt att göra, och kanske till och med blir över.

Jag hälsar er härlig helg, 

Maria Bielke von Sydow 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar