8 juli 2016

Bielkes fredagsreflektion 8 juli



Ibland är det de små sakerna som gör skillnad.


Det var ingen trängsel på badplatsen i Bjädesjö. Knappt 20 grader i luften, molnigt och blåsigt.

Jag har under ett par månader arbetat både dag och natt med olika manus men är inlämnad och klar med det. Jag kände mig halvsåsig och lite dyster, efter en intensiv arbetsperiod blir det lätt så. Därför bestämde morfar och jag att vi skulle göra en liten utflykt för att lätta upp stämningen. Vi åkte till mammas grav i Näsby och pyntade, därefter beslöt vi oss för att köra till våra gamla trakter och bada. I Bjädesjö utanför Myresjö spenderade jag alla mina barndomssomrar så jag har badat ett antal gånger i den sjön.
När vi kom fram till badplatsen satte morfar på sig jackan, sökte lä och hade ingen intention att gå i vattnet, den enda andra familjen vid badplatsen gick upp för att fika sin medhavda matsäck. Men jag tänkte: har jag bestämt mig för att bada så har jag.
Jag gick i vattnet och kände sandbottnen omsluta mina fötter. Jag vadade i det långgrunda vattnet tills det nådde magen. Det var varmare i vattnet än i luften. Sedan simmade jag, långt ut. Det kändes som om jag utan problem skulle kunna simma till andra sidan sjön. Det var underbart. Jag tog ut mina simtag så långt jag kunde och kände mig som del av både himmel och vatten samtidigt. Fantastiskt.
Efter badet fick jag en sådan härligt avslappnad feeling i både kropp och sinne som höll i sig hela kvällen. Den ofräscha känslan jag hade innan badet var bortsköljd i det renande vattnet, allt tungsinne hade sjunkit till botten av sjön.

Detta badminne jag ska påminna mig om när vintermörkret ligger kompakt och inga simturer är möjliga.

Ibland är det de små sakerna som gör skillnad.


Jag hälsar er härlig helg,

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar