19 aug. 2016

Bielkes fredagsreflektion 19 aug

Bielkes fredagsreflektion 19 augusti

Ibland undrar jag hur mycket semester semestrande familjer egentligen har.


Semester i bemärkelsen; ledig, avslappnad, fri. För i ärlighetens namn utför man i stort sett samma sysslor, känner samma stress och har samma konflikter som i vardagen. Skillnaden är bara att man under en längre tid är tätt inpå varandra, lagar mat i ett minimalt sommarstugekök och förväntas vara lycklig, eftersom det är sommar och man har längtat efter samvaron hela året.

Mina somrar har sedan jag blev egenföretagare varit allt annat än lediga. Sommaren är den säsong då manusarbete med redaktörsrundor, korrläsningar, sättningar och tryck går på högvarv. Allt för att de böcker man släpper till hösten ska bli färdiga produkter. Dessutom har jag ett liten verksamhet med marmelader och örtteer som plockas och tillreds under sommaren.

Det är ändå en härlig tid för mellan arbetsuppgifterna finns sommaren utanför dörren med all sin ymnighet. Men det är en utmaning att barnen har 2,5 månad sommarlov och att resten av familjen och de flesta i bekantskapskretsen är lediga. Det blir till att kånka dator, manus och andra tillbehör fram och tillbaka mellan kontor, sommarstuga och andra sommarvistelser.
Som en trippel-påfrestning att både jobba, blåsa upp badleksaker till barnen och vara sådär härligt avslappnad som man önskar på grillfester och andra sommartillställningar.

Sommaren i all ära med sitt långa dygnsljus, bad, sol och ledighet, nu längtar jag efter rutiner, tända ljus och arbetsro. Jag längtar efter att få arbeta långa dagar i mörkertiden på mitt lilla kontor i Vetlanda och veta när barnen kommer hem efter skoldagens slut, att ha alla mina jobbattiraljer på ett och samma ställe.

Och att i lugn och ro få längta till nästa sommar med dygnslångt ljus, sol, bad och samvaro med familjen.


Jag hälsar er härlig helg,
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar