26 aug. 2016

Bielkes fredagsreflektion 26 augusti

Bielkes fredagsreflektion 26/8

Då och då försöker jag vara en modern människa.


Ni vet en sådan människa som obehindrat använder sig av tekniska framsteg som underlättar vardagen och arbetet. En människa som swishar, läser av mätarställningar digitalt, sms:ar in dem till svarsnumret och beställer varor på nätet.

Att beställa grejor på nätet är ju enligt många billigt, smidigt och tidseffektivt.

Igår satt beställde marknadsföringsmaterial på nätet. Jag kopierade in bilder, beskar, la in text, valde mellan otaligt många alternativ av färdiga mallar men gjorde slutligen en egen design. När det var klart visade inte förhandsgranskningen samma sak som jag trodde det skulle göra. Jag fick göra om och sen fick jag göra om igen. Till slut lyckades jag och skulle betala. Betalningen krånglade och när jag fipplat tillräckligt länge hade jag fipplat för länge och blivit utloggad och fick göra om allt från början igen. Det tog mig in alles tre timmar. Nog blev det billigare än om jag hade kontaktat ett lokalt tryckeri, men om man ser till de tre timmar jag la ner på arbetet och värderar varje timme till 500 kr blev det dyrare, för en lokal leverantör hade säkert fattat mina önskemål på en halvtimme.

Så det var en fröjd när jag gick ner till Kontorsspecial i Vetlanda för att köpa mig en laserskrivare (min gräns är nådd, jag köper inte fler svindyra bläckpatroner) och fick hjälp av en kunnig säljare som presenterade mig för ett begränsat antal skrivare med olika funktioner. Jag fick ställa samma halvintelligenta frågor om och om igen och han svarade tålmodigt på dem alla. Det hela tog 45 minuter och därefter hade jag köpt och fått det jag ville ha. Det blev inte dyrare, däremot smidigare och mer tidseffektivt och vill vi ha kvar affärer i vår bygd ska vi nog passa på att handla hos dem.

Då och då lönar det sig att vara en mer traditionell människa och besöka en affär med kunnig personal som fixar och hjälper.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar