2 sep. 2016

Bielkes fredagsreflektion 2 sept

Tanten säljer böcker...


I dag är det min fyrtioåttonde födelsedag, jag fyller mao 47 år. Jag tycker om att fylla år, det är ett ypperligt tillfälle att fira att man sett 365 nya dagar, erfaret fyra årstider till och samlat på sig fler erfarenheter.

Men varje gång jag fyller i ett tidsintervall i undersökningar häpnar jag över att jag hamnar i kategorin 40-50 år. I en undersökning som min bank gjorde angående deras servicefunktioner hamnade jag i 45-60 årsspannet. Det fick mig nästan att trilla av stolen. För jag tänker på mig själv som 30 år, eller kanske 30 plus, eller kanske 40. men absolut inte 45-60.

När jag stod på en festival förra året och sålde böcker kom en liten livlig flicka fram till mitt bord och hoppade och skrattade. Snart kom hennes mamma och tog henne i hand och ledde henne därifrån. När de gick hörde jag att hon sa: du får inte stoja där, tanten säljer böcker.

Hallå!!! Tanten säljer böcker, sa mamman om mig som i min föreställningsvärld såg ut att vara äldre än jag själv. Jo, jag tackar jag...

Frågan är väl hur man ska se ut och känna sig när man är i 45-60 årsspannet? Jag har aldrig haft en rädsla för att bli äldre, tvärtom har jag sett fram emot det. Jag är idag en tryggare och stabilare person än jag var när jag var 20 och jag ser fram emot att bli fylla år en sådär 30-40 gånger till.

Problemet är att jag inte riktigt fattat att jag nått den ålder jag nått. Det är precis som när jag själv var liten flicka och pratade med dem som jag uppfattade verkligen var gamla. De sa alltid att de kände sig som 20 fast de var 70. Så märkligt tänkte jag, som då varken hade fyllt 20 eller 70, för jag tyckte bara de såg gamla ut. Inte hade jag något emot deras gråa hår och veckade ansikten. Jag tyckte bara att det var konstigt att de kände sig som 20 när de verkligen såg jättegamla ut. Kanske blir det samma sak med mig. Jag fyller 47 idag, jag hoppas att jag inte ser ut som sjutton :-)

Jag hälsar er härlig helg,
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar