30 sep. 2016

Bielkes fredagsreflektion 30 sept

Bielkes fredagsreflektion 30/9

”Nej, usch visa inte den bilden, jag ser så tjock ut.”


Ett uttalande jag hör från några tjejer som fipplar med sina mobiltelefoner vid bordet bredvid när jag sitter på fiket och ska skriva min fredagsreflektion till VetlandaAppen. Egentligen var blogginlägget tänkt att handla om något helt annat men jag bestämmer mig för att byta ämne. Tjejerna vid bordet är helt vanliga ungdomar, trådsmala enligt min åsikt, men med tragiskt dålig självkänsla, rädda för att se tjocka ut på det forum de ska lägga ut sina selfies på.

Vi kvinnor är vana vid att bli värderade, både av oss själva och andra, efter hur smala och välformade vi är. Majoriteten av i-ländernas kvinnor tänker allt som oftast på sitt utseende, vikt och figur. Vi är liksom uppfostrade på det sättet. Jag är inget undantag.
 
Igår frågade Facebook mig om jag ville dela ett tre år gammalt foto från bokmässan i Göteborg på min tidslinje. Jag ler fint på bilden och sitter med pennan i hand för att signera min bok som någon härlig människa har köpt. Bilden kunde lika gärna ha varit tagen på årets bokmässa för jag bär samma kläder och smycken och har liknande frisyr. Men det är en sak som skiljer...

När jag tittar på bilden från bokmässan för tre år sedan tänker jag inte på att jag har god hälsa, att jag är stolt över att ha skrivit och släppt en ny roman eller något annat positivt utan jag tänker på att jag sedan dess har gått upp i vikt. Precis som tjejerna vid bordet bredvid är min vikt och figur i fokus när jag ser bilder som föreställer mig själv.

Jag önskar att jag hade en käck slutkläm, som inspirerar tjejer och kvinnor till annat än vikttankar. Det har jag tyvärr inte. Dock valde jag att inte dela Facebooks tre år gamla bild utan valde en bild från årets bokmässa med nuvarande figur och vikt. I det valet finns kanske en viss styrka och ett visst hopp.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar