9 sep. 2016

Bielkes fredagsreflektion 9/9


Bielkes fredagsreflektion 9/9 

Alla dessa smygavgifter gör mig vansinnig


Min bank tar en avgift på 1,50 kr per utförd bankgirobetalning trots att jag betalar en månatlig avgift för att nyttja deras tjänster. De tar också 19 kronor för att de skickar ett kontoutdrag i månaden, ett utskick jag aldrig har bett om. På min telefonräkning betalade jag 40 kr varannan månad för att de skickade en pappersfaktura till mig, och då får familjen fyra stycken.

Visst finns det värre saker att bli vansinnig för. Det är en småsak, men en småsak som kostar mig flera onödiga tusenlappar om året.

I helgen anlitade jag ett företag i Vetlanda och besökte dem för att göra upp betalningen. Jag bad dem göra en faktura till mitt företag, för bokföringens skull. Jag bad om att få fakturan direkt i handen, men de föredrog att skicka den per post. Ett par dagar senare får jag den i brevlådan med en fakturaavgift på 45 kronor.

Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken att lägga till fakturaavgift för mina kunder. Det är enligt mig omoraliskt att göra. Har kunden och jag kommit överens om att varan eller tjänsten kostar 500 kr ska den kosta just det och inte 545 kr.

Jag frågade min goda granne som också driver ett företag hur de gör. De tog minsann också ut fakturaavgifter till sina kunder om de handlade för små summor. Däremot betalar hans ekonomiavdelning aldrig några fakturaavgifter på de räkningarna de får till sin firma, för det är enligt honom omöjligt att kräva betalt för extraavgifter. Så nu är min faktura till det lokala företaget betalad utan den extra avgiften.

Overheadkostnader, porto, kuvert och tid för hanteringen ska läggas in i grundpriset. Annars ska kunden upplysas om den extra avgiften och godkänna den.

Mitt förslag är att företag slutar med smygavgifter och att vi som kunder vägrar att betala dem så länge de finns kvar.

Samhället ska genomsyras av god moral både i litet och stort.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar