21 okt. 2016

Bielkes fredagsreflektion 21 oktober


Att vänta 10 år innan man får göra sin första makirulle.


Van är jag, och många med mig, att skaffa information snabbt. Undrar jag något, googlar jag. Adresser, öppettider, lexikon, allt finns som jag behöver få svar på. Även mer komplicerade företeelser som tex hur man gjuter fundament till altangolv finns det många välgjorda tutorials på Youtube för.

Det har blivit en livsstil att ha tillgång till information och kunskap i stort sett överallt när som helst. Jag behöver inte vänta, jag har instant access till nätet. Det finns otroliga fördelar med att kunna tillfredsställa sin kunskapshunger snabbt. Jag kan granska flera källor samtidigt, väga relevansen mot varandra och komma till en slutsats fortare och mer korrekt än tidigare.

Men när jag ser ett program på Kunskapskanalen ser jag motsatsen till denna snabba kunskapsinhämtningen. Programmet som handlar om en sushi-restaurang i Japan. En oansenlig restaurang som ändå har årslång kö till de cirka 20 sittplatserna och där man hyllar den genuina mathantverks-traditionen. Köksmästaren har själv har vigt hela sitt liv åt sushikonsten. Med 50 års erfarenhet och med skarp blick övervakar han köksarbetet och all mat som skickas ut till gästerna.

En av kockarna har till uppgift att koka ris. Noggrant sköljer han riset i omgångar och avväger varsamt mängden miri i kokvattnet. Han berättar att han jobbat på restaurangen i många år men att det tar tio år innan han får börja göra makirullarna. Nigirin, dvs sushikuddarna är det bara köksmästaren själv som får göra.

Det tar alltså tio långa år för denna välutbildade och erfarna kock innan han får göra sin första maki-rulle. Det blir som en skön kontrast till den snabba och omedelbara kunskapen jag får genom att googla. Viss kunskap lärs minsann inte via en tutorial på Youtube!

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar