28 okt. 2016

Bielkes fredagsreflektion 28 okt


I många år levde jag utan tv.


Det väckte reaktioner. En del undrade om jag var världsfrånvänd. Andra tyckte synd om mig och erbjöd mig en tv-apparat som allmosa. Några blev provocerade och kände att deras egen tv-konsumtion blev ifrågasatt. Ett fåtal tyckte det var ett bra beslut.

Det började med att jag separerade från min sambo. Jag satt i min nya lägenhet med ett matsalsmöblemang och en säng som de enda möblerna. Jag märkte att jag inte behövde någon tv. Jag fick ändå min beskärda del av nyheter via tidningar och radio (detta var före internets tid). Istället fick jag en massa gjort och fixade de där grejorna som annars aldrig blir gjorda, ex laga söndriga klädesplagg. Jag slapp det slentrianmässiga tv-tittandet, jag slapp också alla obehagliga program som fick mig att känna vanmakt och rädsla och framförallt, jag var fri att ägna mina kvällar åt vad jag ville. Ett och annat program kunde jag sakna, men det mesta som sänds på tv tillförde inte något positivt till min världsbild.

Sedan skaffade jag mig möbler till min lägenhet och även en tv och ett par år av tv-tittande följde. Men vid tiden när mina barn föddes lades tv-sändningarna om från analog till digital sändning. Man behövde en digitalbox för att kunna. Då tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att igen slippa se på tv. Vi hade förvisso en tv-apparat så vi kunde se på filmer via videon. Vi såg tillsammans många barnfilmer. Men det slentrianmässiga tv-tittandet som är så lätt att halka in på, det fanns av naturliga skäl inte.

När vi flyttade till Vetlanda kom tv:n tillbaka i mitt hem. Nu sitter jag på kvällarna och ser på tv. Jag märker att det är förvånansvärt svårt för mig att stänga av den och göra något annat. Den fyller ofta samma funktion som en brasa. Jag tittar meditativt in i rutan och ser att något rör sig, men ofta minns jag inte vad jag egentligen har tittat på.

Kanske är det dags för en ny tid utan tv igen.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar