25 nov. 2016

Bielkes fredagsreflektion 25 november

Bielkes fredagsreflektion 25/11

Ni vet känslan när det blir för mycket.


Man tappar sugen, orken och lusten. Jag, som många andra, har det rätt körigt tiden innan jul. Allt ska vara genomfört, färdigt och räknat så att man med gott samvete kan ha ledig tid i jul med familj och vänner. Äta praliner, ha slappa förmiddagar med kortspel och långfilmstittande. Kanske till och med sätta sig och läsa en bok mitt på ljusan dag!

I det redan fullspäckade schemat kom bomben. Grejen som gör att allt man planerat sätts ur spel. I mitt fall var det en urspårning i Bokinfos datasystem. Kontentan var att det skapade flera dagars extrajobb som omedelbart var tvunget att åtgärdas.

Då finns det ett antal alternativ man kan välja mellan. Man kan lägga allt annat åt sidan och ta itu med det akuta. Man kan fortsätta som vanligt, stoppa huvudet i sanden och låtsas att man inte fått vetskap om det akuta. Jag valde en mellanväg. Jag gjorde det mest akuta som tog ungefär en arbetsdag i anspråk, men alltefter jag betade av arbetsuppgifterna såg jag att fler fel hade uppstått vilket skulle innebära ännu fler timmar än jag redan förutspått. Då fick jag nog. Jag stängde av datorn och lämnade mitt kontor i Vetlanda, körde till Växjö och gick på min favoritrestaurang och åt en rejäl portion sushi. Därefter flanerade jag på stan i lugn och ro, shoppade och hade det allmänt trevligt.

När jag kom hem på kvällen fanns naturligtvis alla arbetsuppgifter kvar. Men jag hade haft en sådan avslappnande dag att jag hade fått ny energi. Så de arbetsuppgifterna jag hade uppskattat skulle ta 16 timmar till tog istället bara sex timmar. Troligtvis för att jag hade laddat batterierna och gjort någonting bra för mig själv under dagen.

En god vän till mig har som motto: var snäll mot dig själv, hitta din egen stund och din egen stil. Det var precis det jag gjorde. Det får nog bli fredagens reflektion nu när adventstiden börjar.

Var snälla mot er själv, hitta en egen stund och er egen stil!

Jag hälsar er härlig helg

-->
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar