4 nov. 2016

Bielkes fredagsreflektion 4 nov


Bielkes fredagsreflektion 4 november

Klart det är bra, det är ju fredag!


Det är ett svar man ofta får en dag som denna när man frågar människor hur de mår. Folk är helt enkelt mycket gladare på fredagar än andra dagar. I det svaret ligger det underförstått att man snart är ledig och att friheten är stor under helgen. För mig som soloföretagare är skillnaden inte så stor på tisdag eller fredag. Jag jobbar de flesta dagarna, men det ligger en positiv spänning och förväntan i luften som jag gärna hakar på.

Fredagens namn grundar sig från fornnordisk mytologi, antingen från Freja eller Frigg, eller från de båda om de kanske var samma person. Freja var lustens och fruktbarhetens gudinna och kanske bidrar även det till munterheten på fredagar. För sinnlighet lyfter vilken grå höstdag som helst. Kanske tänds hoppet lite extra på fredagar om romantisk vällust.

Måndagen känns så långt bort som den kan göra. Den ligger fyra långa dagar bakåt i tiden och det upplevs som att det är eoner av tid till nästa veckas måndag. Med det får måndagen symbolisera: upp i ottan-måndag, fast i ekorrhjulet-måndag, arbeta för brödfödan-måndag. Med andra ord med fredag kommer valfrihet, det vankas romantik och vardagens ok känns långt bort.

Själv har jag torsdagar som favoritdag. Då känns allt fritt och lagom lättsamt, innan fredagens storhandling ska göras men långt efter tisdagen som enligt min mening är veckans tråkigaste dag. Tisdagen känns varken som en ny fräsch dag på veckan eller ett välbehövligt slut. Det är bara en tråkig mittendag. När jag var liten var söndagen den tristaste dagen i veckan. Allt var stängt och långsamt och dagen gick i ultrarapid.

Nu gillar jag som sagt torsdagen bäst, men fredagar är rätt fina de också och vid närmare eftertanke har faktiskt alla dagar sina särskilda höjdpunkter, till och med tisdagen.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar