25 aug. 2017

Vad förväntas av en idrottsförälder? - Bielkes fredagsreflektion 25 aug

Vad förväntas av en idrottsförälder?


Mina barn gillar alla sporter men har genom åren fokuserat mest på ishockey, fotboll och innebandy. Jag har suttit med på träningar, kört dem till turneringar, deltagit i kringaktiviteter som att stå i kafeterian, skött i sekretariatet, tvättat lagets matchställ, mm.

Det finns de föräldrar som har ett engagemang långt utöver mitt eget. De som helt ideellt tränar laget, planerar, konkar material och bär helhetsansvaret. Min insats kan ses som medelmåttig, någonstans mitt emellan eldsjälarna och de som inte engagerar sig alls.

Jag har förväntningar både på mig själv och på andra föräldrar. För nog blir jag sur när jag märker att inte alla föräldrar betalar mig för presenten jag haft utlägg för och som vi samlat ihop till ledarna som tack för säsongen. Jag upplevde också, under de år barnen var små, att det var samma gäng som hjälptes åt. Vissa föräldrar var aldrig där och lämpade på så sätt över uppgifterna till oss andra. Och även om man glatt gör det för barnens skull kan man känna lite krassa känslor över att vissa slipper undan.

Men hur engagerad måste man vara som förälder? Man har ju faktiskt betalt en avgift för att barnen ska få utöva sin sport. I anmälningsavgiften står det ingenstans att det förväntas av en att man ska tvätta, baka, stå i kafeterian, släpa utrustning, köra till matcher, plocka fram och plocka bort. Man kan sakna körkort, har en knaper ekonomi, ha påvra kunskaper i svenska språket, vara handikappad, jobba de flesta helger, mao sakna möjlighet att vara engagerad. Eller så kanske man helt enkelt inte har lust, man har betalt medlemsavgiften tycker och det ska vara tillräckligt.

Är det okej att inte hjälpa till med kringaktiviteter? Hur löser man det annars om inte ideella krafter hjälper till, höjda medlemsavgifter avskräcker ju ännu fler familjer. Ska man förlita sig till att det alltid finns eldsjälar som ställer upp i ur och skur?

Fredagsfunderingar från en medelengagerad idrottsförälder.

Hälsar er härlig helg

-->
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar