Bit inte den hand som föder...
Jag är en av 80 miljoner gratislyssnare på Spotify.
Jag kan inte välja bland artisternas
låtar hursomhelst, Spotify slumpar dem åt mig. Jag kan inte heller
komma åt riktigt allt material. Det finns begränsningar men det är
helt klart ”good enough” för mig.
Jag förstår att mitt nöje måste
finansieras, någon betalar för mitt kalas. Artisterna behöver få
betalt, Spotifys personal måste ha lön, det tekniska underhållet
är inte heller gratis.
Svaret är reklamfinansiering.
Vill jag ha ett bättre utbud och fler
valmöjligheter får jag betala för tjänsten. Jag förstår och
köper konceptet rakt av.
Problemet uppstår när Spotify
avbryter mitt musiklyssnande genom att säga: Är du trött på
reklam som denna och berättar att reklam är så dåligt och tråkigt
att jag behöver skaffa betalSpotify. Om jag vore annonsör i Spotify
hade jag inte alls velat höra just detta argumentet. Att jag som
annonsör gör så himla tråkig och dålig reklam att kunden ska
vilja köpa sig fri från mitt budskap.
Det är enligt mig ett dåligt sätt
från Spotifys sida att se sina finansiärer på, de som, i och för
sig tillsammans med betalkunderna, avlönar deras personal. Det är
att bita den hand som föder en. Utan reklam hade Spotify inte kunnat
bli den succé det är och kommer troligtvis inte att kunna fortsätta
att vara.
Istället bör Spotify och deras
annonsör se till att reklamen är så bra, informativ och
inspirerande att man bara längtar efter att höra den. På så sätt
kan musiken fortsätta att vara ”gratis”, musikerna få betalt
och alla lyssnare vara lyckliga med tonerna i lurarna.
Det har ju funkat inom klädbranschen.
Vi betalar ju gladeligen för att vara reklampelare för Nike, Puma
och Levis. Varför inte för Libresse, Telenor eller Toytota?
Bit inte den hand som föder dig, satsa
istället på kvalitet och upplysning så har vi lyssnare inget behov
av att köpa oss reklamfria. Och vi får alla ”gratis” musik i
lurarna.
Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow
Bielkes fredagsreflektion 16 februari 2018
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar