9 mars 2018

Pigga upp dig med en limerick - Bielkes fredagsreflektion 9 mars 2018

Pigga upp dig med en limerick

Jag är långt ifrån ensam att tycka att det räcker med snöandet på höglandet nu. Det verkar till och med som om barnen har tröttnat på pulkaåkning och snögubbebyggande. Lite mer vårkänning är välkommet.


Då har jag det perfekta tipset. Gör en hembygdslimerick! En limerick är en humordikt på fem rader ofta med en ekivok twist. Sista ordet i första raden är ortsnamnet och i första raden anges också huvudpersonen och dess karaktär genom ett beskrivande adjektiv, ex den sölige mannen från Sävsjö.

Den sölige mannen från Sävsjö
var så innerligt trött på all blötsnö
han sa: jag tror jag tuppar av
längtar nu efter rinnande sav
hos min fru så jag slipper leta mig en mö

Limericken rimmar radvis AA, BB, A. Det vill säga de två första raderna (AA) rimmar och rimmar även på den sista raden (A). De två mellanraderna BB rimmar på varandra och är lite kortare än de tre övriga raderna. Vill man vara riktigt bokstavstrogen ska A-raderna ha tre och B-raderna två betonade stavelser. Men med det är det inte så noga, vad som är nogare med är att man leker med orden och på så sätt hjälper våren på traven med skratt och mänsklig humor.

Det är lätt att rimma på Eksjö, Sävsjö och Nässjö, lite svårare är det att rimma på Vetlanda eftersom det inte ligger lika väl i rytm och limerickmelodi. Men om man anstränger sig funkar även det. Eller så gör man en lokal lokalvariant och skriver om ett ställe i Vetlanda, som exempelvis Strömmahult.

En känslig poet från Strömmahult
började tappa håret på sin skult
rimmen blev sämre och färre
versmåtten haltade än värre
men håret i öronen växte för fullt

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 9 mars 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar