25 maj 2018

GDPR-stress - Bielkes fredagsreflektion 25 maj 2018


GDPR-stress

Den har blivit en snackis kring fikaborden, på sociala medier och i föreningssammanhang. Alla undrar vad den egentligen innebär, EU:s nya dataskyddsförordning som heter General Data Protection Regulation och förkortas GDPR.

Våra virtuella brevlådor översvämmas av brev från företag, föreningar, nyhetsbrev och kundklubbar i allsköns blandning. Brev som ibland säger att vi behöver ta ställning, och ibland säger att vi inte behöver göra något alls om vi vill att saker och ting ska vara som de var tidigare. Brevsändaren vill i vissa mail bara informera oss om hur de hanterar våra personuppgifter. I oerhört liten textstorlek, i mycket långa texter, ofta på engelska informerar de oss om, ja vad står det egentligen i texterna?

Kortfattat kan jag summera breven jag fått i mina virtuella brevlådor: vi som företag/organisation ber om lov. Får vi lov? Och då är det inte främst en foxtrot de bjuder upp till över utan undrar över min adress och övriga personuppgifter.

De bjuder upp till dans och jag undrar om jag vill svara när den gott och blandadeklubben ställer frågor till mig och skickar mig långa textharanger. Men jag behöver inte svara om jag inte vill.

Istället har jag tänkt på GDPR som en oerhört effektiv garderobsrensning, storstädning i garaget eller stora grepen i trädgårdslandet. För det klubbar jag anmälde mig till när jag för tjugo år sedan sökte anställning, prenumerationstjänsten jag inte tyade säga nej till eller kundklubben vars sortiment jag aldrig handlar i längre åker bort. Puts väck hoppas jag att jag är i deras register.


Och på andra sidan fredagen 25 maj kommer jag ut som en 5 kilo lättare person med bara relevanta medlemsskap och nyhetsbrev i min brevlåda. Kanske blir det inte så, men jag hoppas på en kraftig uttunning, både i mina egna och andras register.


Så jag sitter lugnt i båten och raderar alla GDPR-mail. Kvar finns de riktiga vännerna, förhoppningsvis.



Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 25 maj 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar