31 aug. 2018

Att förverkliga något man längtat efter i 38 år - Bielkes fredagsreflektion 31 augusti 2018



Att förverkliga något man längtat efter i 38 år

Jag fick frågan, blev det som du hade förväntat dig?

Vad skulle jag svara?

För vad svarar man på frågan om det blev som förväntat, när jag har haft en längtan sedan jag var elva år att göra det jag gjorde, och förväntningarna med årtiondena har varierat.

När jag var ung hade jag en typ av förväntningar som jag skulle beskriva som naiva idolföreställningar med längtan efter specialeffekter. Inget fel med det dock. Naiva föreställningar är lika goda som andra mer mogna.

Sen när jag blivit vuxen och kommit in i arbetslivet fokuserade jag mer på den musikaliska kvaliteten där förväntningarna var skyhöga.

Och efter att jag fått barn kändes det globala och samhälleliga perspektivet med budskapet om medmänsklighet som mest angelägna.

Nu när jag närmar mig femtio år är det nog en samlad idol-, musikalisk-, specialeffektshow med ett tydligt samhälleligt fokus på medmänsklighet jag eftersöker.

Jag var elva år och satt i min källare i Vetlanda och såg ett tv-program som hette ”Flykten över kölen”. Ett program om norrmän som flytt eller misslyckats fly genom de värmländska skogarna under andra världskriget. Bilder på ihjälfrusna människor fångade i flykten i den snörika och iskalla vintern. Till detta gripande bildscenario spelades ”Shine on you crazy diamond” med Pink Floyd.

Där var jag fast. Blev helt fascinerad av den kraftiga musiken och ”Wish you were here” var den första LP-skivan jag köpte på egen hand. Sedan dess har jag följt Pink Floyd, främst Roger Waters som sedermera lämnade gruppen och fortsatte solo. Sedan ”Flykten från kölen” har jag velat höra musiken live men inte lyckats. Förrän nu. Det var dags att se Roger Waters konsert i Köpenhamn.

Jag var så nervöst laddad konsertdagen att jag vaknade helt torr i munnen och jag var på plats på arenan tre timmar innan konserten började. Hela kvällen var magisk. Om det blev som jag hade förväntat mig är svårt att svara på.
Men det var stort, riktigt stort.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 31 augusti 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar