12 okt. 2018

Småsparare på börsen - Bielkes fredagsreflektion 12 oktober 2018


Småsparare på börsen

Farhågor om handelskrig och stigande räntor gör att det blåser oroliga vindar på världens aktiebörser som stängde med kraftigt fall i torsdags. Den svenska börsen gick ned 2,6 %.


Hur ska man agera som enskild småsparare? Ska man sitta lugnt i båten och förlita sig till att långsiktigt sparande i aktier lönar sig, eller ska man ta sin Mats ur skolan innan förlusten blir för stor?

Allt beror på med vilken avsikt man har investerat i aktier. Har man hängt på en allmän trend, ”spara på börsen är bra”, och sparar ett par hundralappar i månaden kanske man kan ta det rätt så lugnt och låta stormarna rida ut sig själva. Sparandet är långsiktigt och troligtvis inte helt avgörande för den egna ekonomin.

Ser man däremot aktiehandel som en ren ekonomisk placering med förväntan om avkastning och dessutom gjort en ansenlig investering gör man kanske bäst i att se om sitt hus och sälja eller omplacera utan sentimentalitet.

De gånger jag själv handlat med aktier har jag gjort valen på helt känslomässiga grunder. Jag har gillat en företagsidé, blivit förtjust i ett företagsnamn (ett tag hade jag en förkärlek för namn som innehöll bokstaven Z), eller så har det varit något annat roligt jag fastnat för. Vissa blev lönsamma investeringar, andra mindre lyckosamma. Ibland har jag haft svårt att skilja mig från det jag har tyckt om, haft svårt att sälja även om kursutvecklingen var negativ. Jag var så långt ifrån de kalkylerande yuppie-nissarna man kan komma. Jag investerade glad i hågen i sånt jag tyckte verkade fint och hoppfullt och var helt enkelt en obotlig optimist.

För ett antal år sedan gjorde jag mig dock av med mina aktier och har inte köpt nya, men om jag hade haft några hade jag nog behållt dem och suttit lugnt i båten, låtit stormarna rida ut och spejat efter sol i sikte.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar