2 nov. 2018

Att möta en klonad version av sig själv! Bielkes fredagsreflektion 2 nov 2018


Att möta en klonad version av sig själv!

Tanken är inte så långt ifrån verkligheten, redan i dag kan vi klona många växter och djur. Har vi tillgång till stamceller och dna fixar vi kopior av det mesta. Dock har vi människor inte lyckats att klona oss själva än, men vi kan klona enskilda organ och kroppsdelar. Visst kan reservdelsmänniskan vara till nytta både vid sjukdom och efter olyckor.


Med den framfart människan har och utrotar både flora och fauna är det kanske inte mer än rätt att vi klimatkompenserar med en och annan utdöd djurart som exempelvis mammuten som jag har för mig att de nästan lyckades klona från dna som var tusentals år gammalt. Och experiment pågår med att korsa mammut och elefant, en så kallad mammu-fant. eller om det kanske blir en elef-ut.

Men om man klonade sig själv medan man fortfarande var vid liv, hur vore det egentligen att möta en exakt kopia av sig själv? Det gjorde jag i en dröm och det var en mycket märklig men samtidigt härlig upplevelse. Jag skulle ta hissen upp i en byggnad och precis när jag kom till dörren såg jag mitt andra jag stå i hissen. Jag minns att jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga något alls. Det andra jaget som jag mötte var en exakt kopia av mig och vi bar identiska kläder. Jag var till och med lite sådär glansig om nästippen som jag blir framåt eftermiddagen. Det andra jaget tyckte också det var roligt att se sig själv och jag hörde hennes skratt hela vägen upp i hissen.

En absurd tanke, att bli klonad medan man är i livet och oväntat möta sig själv. Sedan kan man såklart spekulera i alla trassligheter som säkert skulle hända i relationer som skulle inledas med den ena och kanske avslutas av den andra. Alla juridiska förvecklingar som skulle tillkomma om ansvarsfrågor, arvsrätt och så vidare. Och kanske bara det faktum att det skulle vara märkligt att att veta att det fanns exakta kopior av samma människa, eftersom det antagligen skulle finnas flera klonade människor än jag.

Men i drömmen var det spännande att möta min klon och spegla sig i en exakt kopia.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 2 november 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar