4 dec. 2018

Mitt namn är Maria - filmprojekt inlett för Swedish Channel


Filmprojektet "Mitt namn är Maria" inleddes idag med första träffen på Vetlanda bibliotek 
Första träffen idag med journalist och producent Robert Pierre som gör olika dokumentärer. Han har tidigare gjort filmen "Mitt namn är Lotta" som handlar om livets vardag med Aspergers och ADD.

Nu ska han alltså göra en dokumentärfilm om Maria Bielke von Sydow, hennes författarskap och liv.

- Vad den färdiga produkten kommer att visa vet vi inte, det är en process som leder oss fram till vem människan Maria är, säger Robert Pierre.

- Jag tycker själv att det såklart är både smickrande och roligt att upplevas som så intressant att det är värt att göra en dokumentär om, men det mest spännande är nog att få ta del av Roberts idéer och hur han tänker göra. Han har förmedlat hur han tänker kring processen och det verkar oerhört spännande., säger Maria. Jag har ju tidigare varit med i en filminspelning, men det här är mer en kreativ och konstnärlig process som jag får vara med i. Filmediet är något nytt för mig och genren dokumentärer uppskattar jag mycket. Görs en dokumentär rätt, kan den lyfta vilket ämne som helst.

- Maria har på samma sätt som jag: en unik inblick i hur det är att vara svensk kulturarbetare och samtidigt ha ett osvenskt utseende. Det kan bli intressant att se om hon anser att det har varit viktigt för hennes konstnärsskap, fortsätter Robert som sedan 40 år lever i Sverige men har iranskt ursprung.

Första mötet ägde rum idag och om två veckor ska första inspelningen göras. Då spelas en personlig presentation in och utifrån den tas sedan frågeställningar upp som Robert finner intressanta. Då blir det djupintervjuer med utgångspunkt från det som sagts i presentationen.

Robert kommer även att följa Maria på en del av hennes kurser, föredrag och event och spela in material till filmen.

Arbetsnamnet är #mittnamnärmaria #swedishchannel

se dokumentären om Lotta

se dokumentär om Maria Bielke von Sydow




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar