9 jan. 2014

Astrid Wiking Ahlberg recenserar mina böcker

Astrid Ahlberg
Astrid Wiking Ahlberg
Astrid Wiking Ahlberg från den anrika författarfamiljen Wiking har recenserat "Ingmar Bergman kände aldrig skuld" och "LOREM IPSUM". Astrid har en fin förmåga att lyfta fram det i skrivandet som för mig inte alltid varit synligt. Jag är mycket glad och tacksam för hennes omdömen. Själv skriver Astrid Wiking Ahlberg, som bor utanför Växjö är veterinär i sin andra profession, inom fantasygenren och debuterade nyligen med 660 sidor långa mastodontverket "Porten". Om den boken kan du läsa mer här http://astridahlberg.blogspot.se/p/bocker.html

Utdrag från recension "Ingmar Bergman kände aldrig skuld", hela recensionen läser du på http://astridahlberg.blogspot.se/2013/12/ingmar-bergman-kande-aldrig-skuld-av.html  
Miljöbeskrivningen är lagom och trovärdig. Maria bor själv i Malmö och man får även känslan av att hon har erfarenhet av att bo på landet. Inte minst gillar jag hennes naturbeskrivningar. Karaktärerna är genomarbetade och äkta. Man kommer dem nära, engagerar sig och hoppas att det ska ordna sig för dem, gläds när det går bra och sörjer över motgångar och dråpslag. Gillar att det finns flera huvudpersoner 
Utdrag från recension "LOREM IPSUM", hela recensionen läser du på http://astridahlberg.blogspot.se/2014/01/lorem-ipsum-av-maria-bielke-von-sydow.html 
Vad jag skrev om karaktärer, miljöbeskrivning och språk i förra inlägget gäller även för denna del två. Vill ändå särskilt peka på två saker: Maria är suverän på att hitta den där lilla detaljen i miljöbeskrivningen som får den att bli levande, ger den en filmisk karaktär.Något som griper mig särskilt med LOREM IPSUM är kapitlen där man får följa en persons sista dagar. Säger inte vem. Det påminner mig starkt om min älskade svärmors bortgång. Hon fick dö i sitt hem med all tänkbart stöd från sjukvården, till skillnad från bokkaraktären. Maria måste ha egen erfarenhet av vård i livets slutskede, eller en väl insatt källa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar