25 juli 2014

Sista boken i Polen


Det är extremt varmt, över trettio grader i skuggan (om man hittar någon sådan). Jag sitter i Höllviken, Skåne och har havet nära mig. Har precis avslutat telefonsamtalet med Bozenna Stålnacke Booksfactory som är mellanhand för mig och tryckeriet i Stettin, Polen. Med lika fast hand och uppmuntrande sätt som alltid har hon lotsat mig igenom filer och parametrar i min beställning. Nu är "Sista boken" i tryck! Om cirka fjorton dagar ska de första fem hundra exemplaren finnas i min hand. En spänd väntan, nästan som en gravidväntan som turligen inte är nio månader :-)
Lika nervös och eländig är jag som jag varit de andra tre gångerna jag beställt tryck av mina böcker. Jag svettas (inte bara av hettan) och blir ännu mer IT-idiot än vanligt. För det är så stort det här med att skicka sin bok i tryck. Det finns ingen återvändo, är boken i tryck så är den. Inget mer filande på ordval, kapitelindelning, sättningsfrågor eller korr. Inga mer tvivel på omslag eller baksidestext. Nu sitter det fast!
Och jag längtar, längtar oerhört efter att få hålla Sista boken i min hand. Om bara drygt en månad är det dags för releseparty. Jag är så stolt över vad mina karaktärer fått gå igenom under dessa fem år som de funnits hos mig. Att de bara överlevt, är en bedrift (fast det har kanske inte alla gjort ;-) )
Tack Bozenna för all din hjälp och tack Nanna Salemark för ditt inlagearbete.

5 kommentarer:

  1. Stort GRATTIS Maria och lycka till framöver!

    Best rgds! // Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Lennart, tack för din uppmuntran. Nu återstår bara den pirriga väntan tills böckerna finns i min hand :-) Hoppas allt är väl med dig och att dina kåserier och projekt frodas, mvh Maria

      Radera
  2. Tack Maria - allt OK i värmen!
    Är mycket nöjd med mitt hobbyprojekt som gett oanat och intressant spin-off!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lennart, så roligt m spinoff på ditt projekt. Nu blir jag ju nyfiken på vad det är som kommit i rullning :-) Maria

      Radera
  3. Så t.ex. har några tidningsreportage och intervjuer medfört att gamla skolkamrater men även dito yrkeskollegor hört av sig. Detta har i sin tur lett till nya vyer och intressanta kunskaper. Vidare har sponsringen breddat intresset för min bok och utökat mitt kontaktnät med bl.a. erbjudande om föreläsningar - inte enbart om boken utan även om mina
    många arbetsresor i lite "udda" länder. Så på det hela taget har jag haft men även skänkt (tror jag?) glädje med den bok som ursprungligen var tänkt enbart för familjen.
    Därför är jag mycket nöjd med mitt hobbyprojekt!

    Best rgds and keep writing, Maria!
    Lennart



    SvaraRadera