10 maj 2015

uppläsartips: femminuters lunchläsningar

Dagens största behållning (utöver härliga meduställare): Lunchläsningar

Vårfestival Rusken Runt, olika stationer runt sjön med ett 30-tal utställare: hantverk, trädgårdsplantor, marmelader, salvor, stickat och vävt. Och så en och annan författare som jag.
På Café Timjan, Flahult en gång i timmen vid lunchtid läser jag små snuttar ur mina böcker, olika varje gång, varaktighet: fem minuter. Olika publik varje gång,  antal cirka 30 personer som intar pajer och andra lättluncher.
Roligt nog verkade samtliga gäster uppskatta detta oväntade, oannonserade inslag. Med en liten matklocka påkallade jag gästernas uppmärksamhet. Berättade kort vem jag är, vilken anknytning jag har till Festivalen. Jag läser baksidestexten till min samlingsvolym "Trilogin om Pär, Sylvia och Helena" därefter väljer jag små korta texter från mina olika romaner och avslutar med att säga var jag ställer ut mina böcker, vad de kostar och önskar de välkomna och tackar för att de lyssnat.

Ett bra koncept kanske, att ha en lunchturné i en stad en dag, gå runt på stadens restauranger och ha korta uppläsningar och ett lätt sätt för åhörarna att söka upp mina böcker efteråt.
Bielke von Sydow på Rusken Runt Vårfestival 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar