16 sep. 2015

Bokrecensioner för Skrivande röster

Skrivande röster- inspirationshandbok för skrivsugna har bara varit släppt i tre dagar och redan har det ramlat in tre mycket positiva recensioner.
Den första kom från BTJ- biblioteksbladet, alla indie-authors och mikroförlag vet hur viktig en recension i deras magasin är för att biblioteken ska få upp ögonen för ens bok. Får man dessutom en såhär positiv omdöme som Skrivande röster fått blir förhoppningen att bokbeställningar ska flöda ymnigt. Den här recensionen kom faktiskt redan dagen innan boken släpptes. Snabbt jobbat! Fackboksrecensent Jonas Herrlin har skriver i BTJ-häftet nr 22, 2015:
"Skrivande röster är en lättsam och kortfattad handbok i skrivande som fokuserar på att komma igång att skriva. Den är resultatet av en skrivarkurs under ledning av bokens författare Maria Bielke von Sydow. Vi får ta del av de i kursen ingående skrivövningarna och de sex kursdeltagarnas texter. Kursdeltagarna presenterar också sig själva och sitt amatörskrivande. Boken är en utmärkt startpunkt för skrivare i vardande. Många övningar utgår från flödesmetoden som går ut på att skriva under en viss avgränsad tid men utan egentlig målsättning. Författaren ger skrivråd som kan vara till hjälp - och förslag på hur en enkel skrivarkurs kan vara utformad. Boken är också en inspirationskälla för svensklärare och skrivpedagoger på olika nivåer."
Den andra recensionen som kommit är från bokbloggen "Havsdjupens sal". En kvinna vid namn Jenny Holmström från Arboga kontaktade mig, hade via Instagram sett bokomslaget på Skrivande röster och bad mig skicka ett recex, vilket jag så klart gjorde. Såhär skriver Jenny:
"Maria Bielke von Sydow låter sex stycken skrivande röster förutom hennes egen komma till tals i denna skrivarbok. Den här boken håller vad titeln lovar. Det är en inspirationshandbok som kommer med handfasta tips såväl som många exempel. Den här boken kan användas som en inspirationsbok för skrivargruppen. I boken finns handfasta övningar och många exempel på varje slags text som presenteras i boken.Jag gillar att de skrivande röster som kommer till tals i den här boken, var och en får ett eget uppslag, ett presentationsuppslag, med foto, namn, och presentation såväl av människan i sig och hennes sätt att skriva på.
Bäst tycker jag om flödesskrivningstipset. Att flödesskriva innebär att skriva vad som än dyker upp i huvudet. Om det blir ”jag vet inte vad jag ska skriva” så kan man skriva även det. Det här är långtifrån en ny övning för mig, men jag tar ändå till mig den än en gång, och tipset om att börja varje ny skrivsession med en stunds flödesskrivning för att få ur sig det som sitter i vägen för det man verkligen vill skriva.
Exemplen i boken är enkla, långt ifrån pretentiösa. Det blir kravlöst på ett vis som gör att läsaren själv kan sätta sig och skriva något liknande, även om han eller hon är en nybörjare. Även texterna som presenteras i boken är okomplicerat utförda, något som var och en kan känna att ”det där kan jag också skriva”. Det här är en bok för den som vill skriva men inte skrivit förr. Genom den här boken kan man se att det inte behöver vara så svårt eller ta så mycket tid; den här boken kan bli en push till att våga.
Genast som jag börjat läsa den här boken vill jag sätta mig ned och skriva själv, och det är ju ett väldigt gott betyg"

Och den tredje recensionen Skrivande röster fått kommer från Holger Wästlund, författare och entreprenör från Djursholm. Såhär ser det ut på hans tipssida:
"Maria Bielke von Sydow har skrivit en härlig inspirationsbok för alla skrivsugna. Hon konstaterar i bokens början att alla har vi något att berätta och hon hjälper oss på traven att ta tag i vårt skrivarintresse. Jag är imponerad av Bielkes konkreta, realistiska och väl beprövade råd. Läsaren får mängder av idéer inom olika sorters skrivande, man får konkreta skrivtips och man får en färdig plan för en skrivarkurs som man antingen kan anordna själv tillsammans med några likasinnade eller man kan gå på en sådan kurs med professionell handledning. Jag har själv skrivit och gett ut några böcker. Det har inte alltid varit lätt. Jag hade sparat mycket tid och huvudbry om jag hade haft tillfälle att läsa Bielkes bok i början av mitt skrivande."

Verkligen roligt att redan ha fått så många rakt igenom positiva och uppmuntrande omdömen om Skrivande röster. Ledorden verkar i recensionerna verkar vara att Skrivande röster är: Enkel att använda, skrivövningarna lätta att ta till sig och de olika textexemplen är givande.

Skrivande röster inhandlar du enkelt antingen direkt från min blogg  eller på nätbokhandeln Adlibris eller Bokus