6 okt. 2015

E-böcker- nystart med nya bokomslag

Så här ser bokomslagen ut för fysiska böcker.
Helt nya bokomslag blir det till e-boksversionen,
 hur de kommer att se ut vet jag inte än.
Superspännande! 
Kan inte nog lovorda grafiska formgivaren Tina Back. Det är hon som gjort omslaget och sättningen till hyllade Skrivande röster.
När hon nu tar sig an mina tidigare romaner Ingmar Bergman kände aldrig skuld, LOREM IPSUM och Sista boken och gör e-böcker av dem. I kväll hade vi hangoutmöte (Tina Back bor i Danville Kalifornien) och då påpekar hon på ett fint men tydligt sätt att hon tycker att böckernas omslag är tråkiga och inte bjuder in till läsning. Det är mycket enklare att förstå att det är relationsromaner som handlar om människor om man på bokomslaget faktiskt ser människor i i de miljöerna där de utspelar sig, fortsätter hon.
Inte ett helt revolutionerande uttalande, naturligtvis är det så, och den tanken har jag också tänkt många gånger. Men eftersom jag började med ett abstrakt omslag har jag fortsatt med det, eftersom det är en trilogi, dock i olika färger som blivit klarare och mer iögonfallande vartefter böckerna blivit fler. Tanken var från början att ha ett relativt "rent" omslag utan inblandning av personer och miljöer, eftersom tillräckligt många namn figurerade på omslaget både mitt långa namn och Ingmar Bergmans.
Men nu blir det ett helt ny satsning, e-böcker som har en ny målgrupp läsare. Själv läser jag inte e-böcker, men jag har förstått att jag är gammalmodig och att alltfler ser fördelarna med flytande format på läsplattor med mera. Jag har skaffat nya ISBN till e-böckerna och ska regga dem på Elib som är de som distribuerar både till bibliotek och nätbokhandlare. Det blir till att sätta sig in i prissättning, utlåning och tillvägagångssätt i den för mig helt nya e-boksvärlden!

Så härligt med en nystart för mina böcker i e-boksformat! Till helgen ska jag ut och fotografera förslag till nya bokomslag. Blir otroligt spännande att se vad grafiska formgivaren anser om dem!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar