19 nov. 2015

Offentliggörande: JAG ÄR VETLANDA JULKALENDERS BERÄTTARVÄRD 2015


Jag skriver och framför julsagan
om Erik och Linnea och deras
oväntade juläventyr i Vetlanda
Visst är det svårt att ha en hemlighet, en rolig nyhet som man vill alla ska veta om, men som man inte kan berätta...
Så har det varit för mig i ett stort antal månader. Redan i januari, för tio månader sedan började jag och Cecilia Hjort Atler på Tillväxt Vetlanda, som arrangerar julklappskalendern i Vetlanda, diskutera årets julkalenders innehåll och julvärdskap. Julklappskalendern är en årlig tradition på Bibliotekstorget i Vetlanda som dagligen samlar cirka 200-300 åhörare och där Vetlanda näringsliv deltar och sponsrar utlottning av julklappar varje dag (gratislott delas ut till alla åhörare). Olika typer av underhållning ges varje dag med musik, körsång med mera.
Vi har bestämt att hålla det lite hemligt innan det annonseras, men nu kan jag med stolthet berätta att jag är Vetlanda julkalenders berättarvärd och kommer att läsa en egenhändigt skriven julsaga från Stadshuset. Ett avsnitt per dag klockan 17.00 på vardagar och 14.00 på helgerna läser jag julsagan från tisdag 1 december till julafton 24 december (på julafton kl 10.00). Underhållning på Scenkanten på Bibliotekstorget vid Stadshuset pågår varje dag 1-24 december 16.30 på vardagar och 13.30 (julafton 9.30).
Julkalendersagan jag skriver handlar om morfar Erik och hans barnbarn Linnea. Vi följer deras oväntade äventyr som leder fram till en mycket speciell julafton. Varje dag efter uppläsningen från Stadshuset lägger jag upp dagens text på min blogg och på Tillväxt Vetlandas fb-sida. Så även om man missar ett avsnitt kan man läsa ifatt på sociala medier. Planen är också att Vetlanda julsaga ska finnas i tryckt bokform efter kalenderns avslut 24 december.
Jag är så glad över att få genomföra detta hedersuppdrag. Det blir en härlig och spännande julkalender, en resa i Vetlanda kommuns nejder och en inre resa för huvudpersonerna Erik och Linnea.
VARMT VÄLKOMNA 1-24 DECEMBER BIBLIOTEKSTORGET I VETLANDA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar