20 maj 2016

Bielkes fredagsreflektion 20 maj


Bielkes fredagsreflektion i VetlandaAppen 20 maj.

Carpe Diem -fånga dagen och Mindfulness -medveten närvaro i nuet. Ni känner säkert till begreppen. Vi ska leva i nuet och ha full kontakt med våra sinnen, fokusera på det som är och inte det som var eller komma skall. Hur positiv avsikten än är med detta kan jag inte låta bli att bli stressad. Det blir liksom ytterligare en grej jag behöver göra för undvika att bli den ekorrhjulsspringande homo sapiens ingen vill vara.

För om vi ser på det här med nuet så är det otroligt svårt att fysiskt känna och vara mentalt närvarande i. Nuet är något som pågår precis nu, varken en sekund bakåt eller en sekund framåt. Men nuet är hela tiden beroende av att det fanns något alldeles nyss och att det kommer att finnas något om en liten stund. Som någon klok har uttryckt det: I MORGON BLIR IDAG IGÅR!

Visst är det skönt att känna vinden i håret när man cyklar, att smaka en underbar söt apelsin och att orka springa den där sista kilometern på löparrundan. Men de intrycken är ändå avhängiga av att jag har något att jämföra med, att jag tidigare känt kallt regn mot huden när jag cyklat, att det finns sura apelsiner och att jag inte ens orkade lunka den sista kilometern för ett par månader sedan. Och dessutom vet jag att i framtiden blir det vinter och ocykelbart och att jag kommer att känna en härlig träningsvärk i kroppen i morgon och kan på så sätt njuta mer av nuet. Nuet hör så att säga ihop med både framtid och dåtid.

I helgen ordnas både vikingamarknad och Visionspalats i Vetlanda. Det kan man se som ett bra exempel på att både dåtiden och framtiden existerar samtidigt. Visionerna vi har för Vetlanda ska lyfta de sakerna som gör vår kommun ännu bättre i framtiden och Emådalens vikingar visar hur vi levde här för tusen år sedan. Passa på att ta del av både dåtid och framtid i helgen så får vi kanske en helg i nutid utan varken ansträngning eller stress.

Jag hälsar dig härlig helg!

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar