24 maj 2016

Bokrecension Skrivande röster

Skrivande röster har av kulturpersonligheten och samhällsdebattören Eva A. Franko fått en en otroligt fin bokrecension. Hon skriver till exempel att hon nästan dryftar sig till att kalla Skrivande röster för KBT i skrivande, vilket är ett oerhört fint  och uppmuntrande omdöme om boken! Eva A Franko är verksam i Stockholm även som författare och har skrivit titlar som Utresetillstånd och Fjärilens vingslag.
Läs hela bokrecensionen av Eva A Franko på hennes blogg Evas perspektiv

Skrivande rösterJag har precis läst Skrivande röster,Inspirationshandbok för skrivsugna av Maria Bielke von Sydow.
Styrkan med handboken är att det går en mycket stark röd tråd genom hela boken. Tråden är ifylld av den inspiration författaren Maria Bielke von Sydow förmedlar, en inspiration som är totalt förankrad i verkligheten. ”Skriv! Prova! Det fungerar!” förföljer mig genom hela boken. Jag skulle nästan vilja kalla handboken för ”KBT i skrivande” (Kognitiv Beteende Terapi).  Centralt i boken är ”Just do it” och ”Learning by doing”. Av bara tankar blir det inga böcker! Vi/Ni som skriver vet hur viktigt men också hur svårt det är att komma igång med skrivandet. Maria Bielke von Sydow fångar något mycket viktigt som inte endast är centralt vid skrivande utan också vid andra aktiviteter, något mera allmängiltigt. Att komma igång, att börja agera! I detta fall att sätta igång ett skrivflöde för, som författaren säger, att skriva är att definiera sig själv. Att identifiera sig som skrivande person… Och det är precis här som författaren nuddar vid något viktigt!
Den röda tråden och förankringen i verkligheten går i dubbel bemärkelse genom hela boken. Som läsare känner man av dels den inspirationen författare till boken förmedlar dels den som de medverkande skrivsugna uppvisar när deras arbete/skrivande mynnar ut i konkreta exempel. Att skriva är att arbeta, skrivprocessen är hela tiden förankrad i det konkreta arbetet.
Boken är verkligen en kavalkad av uppmuntran och inspiration! Och om jag själv ska avslöja vad boken gav mig? Jo, en läsupplevelse där energin sprudlar och en övertygelse om en skrivande gemenskap!
Inspirationshandbok för skrivsugna, det är precis vad Skrivande röster av Maria Bielke von Sydow är! Den har en klar struktur, är enkel och lättillgänglig, precis som en inspirationshandbok ska vara!