5 aug. 2016

Bielkes fredagsreflektion 5 aug


Bielkes fredagsreflektion 5 augusti

En hyllning till Vetlanda folktandvård.


När jag och min familj flyttade till Vetlanda träffade vi en alldeles ypperligt trevlig och kompetent tandläkare på Vetlanda folktandvård. Vi får alltid träffa samma tandläkare och tandsköterska och båda är lika tillmötesgående. De tar alltid emot och har tid för oss oavsett storleken på våra tandproblem.

Båda mina flickor har haft tandställning. Min ena flicka för underbett och min andra flicka för att hennes över- och undertänder möts precis på mitten i bettet, vilket naturligtvis inte är bra. Hon har dessutom haft bettskena för att hon gnisslar tänder på nätterna.
Hennes bettskena och tandställning har kollats i stort sett varje månad. Så att allt står rätt till. Så att tandställningen inte skaver. Så att allt utvecklas i rätt riktning. Med en oerhörd precision och finkänslighet fixar tandsköterskan och tandläkaren så att vi får tider som passar oss, och alla inställningar i skenan och ställningen ska vara rätt.

Jag tänker på att man behöver åka mindre än 100 mil söderut till andra europeiska länder där tandvården inte alls är på samma omtänksamma vis. Länder som är utvecklade och högtstående men där tandvården, för att ha tillgång till samma kvalificerade vård, inte är skattemedelsfinansierad för de unga utan i högre grad är förknippad med privata försäkringar.

Visst vet jag att man som vuxen nog kan få punga ut med ett stort antal tusenlappar när tänderna i munnen börjar tappa sina plomber och rotfyllningar och bryggor börjar smyga sig på. Men tandvården i Sverige gör vad den kan för att minimera tandvårdsproblem på äldre dagar genom att vara så noggranna med de som är unga idag.

Jag är verkligen så glad och trygg som man kan vara när jag lägger mig i stolen med den starka lampan i ansiktet och de blå plasthandskarna i munnen. Jag befinner mig hos min tandläkare och tandsköterska på Vetlanda folktandvård.

Jag hälsar er härlig helg,

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar