29 juli 2016

Bielkes fredagsreflektion 29/7


Bielkes fredagsreflektion 29 juli

Har du ställt dig frågan vad det är som gör att du gillar eller ogillar en plats?


Häromdagen träffade jag en ny författarkollega i Malmö.

Det visade sig att vi förutom författeriet hade mycket gemensamt. Vi är båda tvillingföräldrar och hon hade dessutom, när hennes barn föddes, bott ett par år i Vetlanda. Så roligt, utbrast jag och berättade att jag var uppvuxen i Vetlanda och nyligen flyttat tillbaka till min hemort.

- Jaaa, säger författarkollegan, mina år i Vetlanda var de värsta åren i mitt liv. Det är som ett stort, öppet och varigt sår.
Hoppsan, tänkte jag, det lät riktigt allvarligt.
- Det var så svårt att komma in i sällskapslivet, allt var strängt religiöst, fördömande och eländigt på alla vis, fortsätter hon.
Hoppsan, tänkte jag igen och även om jag självklart respekterar att man har olika erfarenheter märkte jag att jag reagerade över att hon kände så mycket agg för det stället jag valt att bo på.

Jag har bott på många ställen och nog finns det trångsynthet lite varstans, Vetlanda är inget undantag, men jag ser mycket som är bra med min hembygd och det positiva överväger helt klart, enligt min mening.

Kanske beror min trivsel i Vetlanda på att jag sedan länge känner människorna, platserna och andan. Så jag frågar min man Lars som ursprungligen är från Eslöv och inte har några tidigare kontakter här hur han uppfattar Vetlanda från ett ”utifrånperspektiv”. Han svarar att han lätt lärt känna folk, att han känner sig välkommen och hemma och att han efter en kort tid i Vetlanda träffar fler personer han känner när han är på stan än vad han gjorde efter fyra bostadsår i Malmö.

Tänk så olika man kan uppfatta en plats.

Har du ställt dig frågan vad det är som gör att du gillar eller ogillar en plats?

Jag hälsar er härlig helg,

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar