18 nov. 2016

Bielkes fredagsreflektion 18 november

Bielkes fredagsreflektion 18 november

Om du får ta med dig tre saker till en öde ö, vilka skulle de vara? 


Det var en frågelek som jag och mina vänner gjorde under uppväxtåren. Som tonåring svarade jag spontant: läppstift, min hund (hon fick räknas som en sak) och min dagbok.

Sedan när jag blev vuxen och mer analytiskt lagd hade jag svårare att svara på frågan. Den svarades istället med tre motfrågor: 1. I vilket klimat ligger den öde ön? För det är helt avhängigt vilka saker jag ska ta med om det är en söderhavsö eller en nordpolsö. 2. Finns det tillgång till sötvatten, odlingsbar mark och djur att jaga? Med andra ord, finns det en realistisk chans att överleva där mer än ett par dagar. 3. Finns det redan befintliga bostäder och grundutrustning? Man kan lugnt konstatera att läppstift är ett umbärligt om det saknas yxa och tändstickor. Med de motfrågorna blev frågeleken mindre rolig för ingen hade svaret på de motfrågorna och istället för att prata om det som var viktigast i livet för tillfället gick tiden åt att komma överens om öns grundförutsättningar.

Idag när jag gör tankeleken för mig själv har jag bestämt att det är en varm ö, att enkelt boende och att attiraljer för att göra upp eld finns. Det finns också förutsättningar för att skaffa mat och grundutrustning till det, exempelvis yxa, fiskenät och knivar. Dock finns ingen möjlighet att kommunicera med omvärlden via internet eller telefon. Det finns heller ingen elektricitet.

De tre ting jag skulle ta med mig då är 1. blyertspenna (med ett stort antal lösa blystift) 2. papper att skriva på (som räcker tills jag lärt mig göra mitt eget papper) 3. ett litet spikpiano att spela på.

Så det summerar mig just nu, när det grundläggande behovet av mat, vatten, boende är uppfyllt vill jag ägna mig åt kulturen i form av att skriva, måla och musicera. Det tror jag är det bästa sättet att trivas själv på en öde ö och undvika att bli tokig av ensamhet.

Vilka tre ting skulle du ta med dig till den öde ön?

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar