16 dec. 2016

Bielkes fredagsreflektion 16 december

Bielkes fredagsreflektion 16 december

"Kommer vi nånsin ifatt vår längtan, trängtan
efter det som kommer och det som en gång varvarligt leva i nuetfarligt svårt


Våren kom tidigt det året,
det året som jag pratar om
vinterns kyla hann inte frysa sig fast
och snön som aldrig kom töade snabbt
i april tog vi fram våra lätta kläder
men vid grillen drömde jag om hallon och fläder
och till midsommarrean, då vi egentligen skulle
fynda våra sommarkläder
var vi trötta på värmen
i juli började vi längta efter att tända ljus
plocka skogens svamp och kura mysigt i våra hus
i oktober var vi först på IKEAs julskyltning
och köpte halvfabricerade pepparkakshus
och ännu fler värmeljus
så när vi skålade i champagne på nyårsafton
längtade vi redan efter tulpaner och nybakta semlor.

Kommer vi nånsin ifatt vår längtan, trängtan
efter det som kommer och det som en gång var
varligt leva i nuet
farligt svårt"

Det är helt otroligt att det enbart är drygt en vecka kvar till julafton, ändå kände jag mig redo för julen redan i oktober. Tänkte att jag för en gång skull skulle vara ute i god tid med att handla julklappar.

Men så kom något i vägen. Det var kurser att genomföra, texter att skriva och så en stortå med infekterat nageltrång. November gick och även halva december. Nu står jag här en vecka innan jul och har inte inhandlat några julklappar, vilket i och för sig inte är någon katastrof. Barnen önskar sig kontanter, min far får som vanligt en flaska whiskey och mannens present får vänta tills jag kommer till den specifika butiken jag fick avstå att besöka pga min ömmande tå. Så ingen ko på isen och ingen vidbränd glögg på spisen.

Men jag undrar: kommer vi någonsin ifatt vår längtan? För hur vi än fixar och trixar verkar vi antingen vara för tidigt eller sent ute. Förra året tävlade jag i Poetry-Slam SM i Stockholm och dikten ovan är skriven i våras men frågeställningen känns lika aktuell oavsett årstid. Hur vi nästan alltid, i tankarna, verkar befinna oss någon annanstans, hur farligt svårt det verkar vara att varligt leva i nuet.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar