17 nov. 2017

Att uppfylla sina drömmar- är det alltid det bästa? Bielkes fredagsreflektion 17 nov 2017

Att uppfylla sina drömmar- är det alltid det bästa?


En dröm jag har burit på länge är att ha en alldeles egen vit flygel. Jag ser mig själv sitta och spela i storarummet på den majestätiska pjäsen vars ljud fyller hela huset och vid sidan står en glänsande silverkandelaber.


Det är en romantisk dröm, sprungen ur 80-talets stämningsfyllda musikvideor med pianister som just hade vita flyglar. Det är en musikalisk dröm för mig som alltid spelat piano, men som då och då fått spela på riktiga flyglar, dock aldrig en vit. Hittills har det varit en kostsam dröm omöjlig att förverkliga.

Tills häromdagen då jag fick erbjudandet att köpa min drömflygel.

Är det rätt att satsa så mycket pengar på ett instrument? Tänk om jag tröttnar på att spela när jag väl fått in flygeln i huset. Tänk om det blir precis som med min fina kaffemaskin som blänker i köket, ensam och sällan använd och som nästan alltid får stryka på foten för snabbkaffet. Är det så att vissa drömmar gör sig bäst just som drömmar och tappar sin glans om de förverkligas?

Kunde jag säga nej? Det var ju något jag tänkt på så länge och längtat efter. Efter ett par sekunders övervägande bestämde jag mig för att köpa flygeln. Den levereras till mig idag. Den kostar ungefär lika mycket som en familjs Thailandssemester. Relativt lite pengar för vissa, stora pengar för mig.

Om det blir så pampigt som det varit i mina drömmar, likaså om den låter lika bra, återstår att se. Nu har jag i alla fall uppfyllt en gammal dröm. Och man brukar ju säga att man sällan ångrar det man gjorde utan mest ångrar det man inte gjorde. Så prognosen är god.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 17 nov 2017





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar