19 jan. 2018

Ibland behövs snabb förändring - Bielkes fredagsreflektion 19 januari 2018

Ibland behövs snabb förändring

I mars har jag tid hos min frisör i Växjö. Hon färgar och klipper med en experts precision och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag får vara hennes kund. För min skrala plånbok är mina besök hos henne kostsamma så jag har bara råd att gå dit ett par gånger om året.


Med bekymrad blick brukar hon titta på mig när jag ansat själv med kökssaxen. Lika bekymrad blick ger hon mig när hon ser att jag har färgat och blekt håret själv.

Men det är långt till mars och med två veckors influensa i bagaget kände jag verkligen för att piffa upp mig. Så i går kväll gick jag lös med vätesuperoxid av det starkaste slaget för att bleka ner mitt svarta hår till en guldbrun nyans. Att själv laborera med blekmedel framför spegeln sent på kvällen är en chansning. Folieremsor och plasthandskar och vem vet hur man får till det där bak där man inte ser. Skillnaden i blekgrad kan bli stor mellan de första slingorna man gör och de tio minuter senare. Bleker man för länge får man den mindre smickrande färgen pissgul, har man i blekmedlet för kort tid blir det en gråbrun nyans som kan skifta i grönt.

40 minuter senare är det rena lotteriet hur man ser ut i huvudet. Och det färdiga resultatet ser man inte förrän man torkat och friserat håret. Men jag tänker att blir det katastrof kan jag alltid kontakta en närliggande frisör som får förbarma sig över mitt misslyckande och i värsta fall (har man blekmedlet i för länge kan håret lossna) får jag väl raka av mig håret och tänka att det är en del av min nya 2018-persona.

Det är en del av spänningen, att man inte vet hur det ska sluta, att man vet att det faktiskt kan gå riktigt illa. Men att det också kan bli riktigt bra, att man får det där lyftet som gör att man känner sig piffig på nytt.

Håret fick rätt guldbrun nyans. Men nog vet jag att min stjärnfrisör kommer att vecka ögonbrynen när jag besöker henne i mars. Men ibland behöver man en förändring, snabbt.

Hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 19 januari 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar