26 jan. 2018

Mindfulness i all ära men ibland är autopiloten bäst! - Bielkes fredagsreflektion 26 jan 2018

Mindfulness i all ära men ibland är autopiloten bäst!


Mindfulness, att vara helt medveten om vad man gör och tänker. Att verkligen känna vad maten smakar, väga varje ord man uttalar och lyssna till ljuden omkring. Att ta in utan att döma, att agera med full kontroll. Det var vad jag praktiserade häromdagen.


För det är förvånansvärt mycket vi har satt in autopiloten på. Toalettbestyr med tvättning och sminkning. Påklädning och frukostgörning. Bilkörning och rutinmässiga arbetsuppgifter. För att hjälpa hjärnan att strukturera verkligheten har vi rationaliserat vardagliga sysslor. Och inget ont i det, men ibland behöver man upptäcka förmågor och intryck på nytt.

Riktigt underbart att känna fallande snöflingor i munnen, att uppmärksamma hundskall i fjärran och att märka att konsistensen på avokado är smörlik och att den har en överraskande pepprig arom.

Tills jag kom till kassan och skulle betala mina varor i mataffären. För med lika medvetna rörelser och tankar som jag haft under hela dagen möter jag kassörskans blick och tar därefter fram mitt kontokort och stoppar in det i betalmojängen. Lite långsammare än vanligt börjar jag slå min kod och där tar det stopp. Jag märker att jag inte alls vet vilken sifferkombination jag har. Jag tänker en gång till, stressar inte upp mig fastän kön bakom mig består av otåliga matköpare.

Men koden kommer inte till mig för när den slentrianmässiga rörelsen jag brukar göra över sifferbordet inte görs, sitter helt enkelt inte minnet. Två gånger slår jag fel, köper sedan mina varor utan kod och signerar med min namnteckning. För namnteckningen sitter i både i kroppsminnet och i hjärnans minne.

Så mindfulness i all ära men vissa handlingar sköter autopiloten på ett ypperligt sätt och det kanske är till det bästa. Så att vi ska kunna göra andra saker medvetet, uppmärksamt och utan att döma.

Hälsar er härlig helg

-->
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 26 januari 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar