16 mars 2018

Vår tids Einstein - Bielkes fredagsreflektion 16 mars 2018


Vår tids Einstein

Jag pratar om den brittiske fysikern Stephen Hawking som gick ur tiden häromdagen och som ofta kallades ”vår tids Einstein”. Jag skulle säga han var mer än så. Jag vill mena att han var både en banbrytande vetenskapsman och ett levande bevis på att viljan är överordnad tingens ordning.


I början på 60-talet drabbades Hawking av sjukdomen ALS. Det är en muskelförtvinande sjukdom som slutligen tar knäcken på en eftersom lungor och hjärta till slut inte kan fungera. Läkarna gav Hawking en prognos om att kunna leva ett par år till.

När han dog häromdagen var han 76 år. Han levde alltså med sin ALS i över 50 år. Och han bara inte levde med sjukdomen, han verkade som en av världens mest revolutionerande fysiker med bland annat banbrytande teorier om universums svarta hål. Hawking trotsade alltså universums lagar och tingens ordning på flera sätt en ett.

Han är ett levande bevis för att ”vill man så kan man” . Denna oanspråklige man i rullstol som åkte världen runt och föreläste om kosmologi och genom att förklara via sin talsyntesdator gjorde obegripliga ting begripliga. Hans bok ”Universum: en kort historik” låg på Sunday Times bästsäljarlista i 237 veckor och har sålt i mer än 10 miljoner exemplar!

Så för mig är Hawking exemplet på att inga fysiska begränsningar behöver hindra stordåd. Kan han så kan alla, oavsett krämpor. Kanske ångrar Nobelkommittén att de inte gav Hawking fysikpriset. Nu är det för sent. I min värld har han förtjänat alla priser man kan få.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow


Bielkes fredagsreflektion 16 mars 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar