8 juni 2018

Sluta kommentera kvinnors kroppar- Bielkes fredagsreflektion 8 juni 2018


-->

Sluta kommentera kvinnors kroppar

Hanna Hellquist på DN Kultur skriver att hon bantade ner sig rejält för att slippa att hennes kropp ska vara ämne för diskussion. Hon var trött på att motivera sin kroppsvikt eller vara stolt över sin kroppshydda. Hon ville vara normalviktig för att känna sig normalviktig i samtal med sig själv och andra.


Det är bara att erkänna, vi kommenterar ofta kvinnors kroppar, antingen vi gör det högt eller tyst för oss själva. Vi kommenterar och tycker till om våra egna kvinnokroppar. Både män och kvinnor kommenterar kvinnors kroppar på ett sätt som inte vi inte alls pratar om mäns kroppar.

Jag får ibland höra att jag är attraktiv, att jag bär upp min kropp på ett bra sätt. Det är en komplimang som jag blir glad för, jag tycker om min kropp och är stolt över allt den kan åstadkomma. Ofta uttrycker jag min positiva åsikt till andra kvinnor och berömmer dem för hur väl de passar i sina kläder, vilket vackert hår de har och så vidare. Jag noterar att det finns många inspirerande och vackra kvinnor.

Men jag kommenterar och på så sätt bedömer kvinnors kroppar. Jag är alltså inget undantag. Det är egentligen oerhört tröttsamt och inte vet jag hur man ska sluta. Men jag tror att man kan börja genom att se på kvinnor som man ser på män, det vill säga som människor och notera deras dialekt, deras kompetens, deras manér och allt det där som gör oss till människor.

Jag tänker börja med att försöka se kvinnokroppar som en del av personan och inte som kroppar. Men idag ska jag och prova en bikini och jag har mycket svårt att tänka mig att jag inte kommer att kommentera min egen kropp när jag står där i provhytten, så jag får nog vänta tills i morgon.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 8 juni 2018   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar