22 juni 2018

Vår bästa tid är nu - Bielkes fredagsreflektion 22 juni 2018


Vår bästa tid är nu

Ett franskt uttryck lyder, fritt översatt: att till ett möte kommer man inte innan utsatt tid, inte heller på klockslaget utan att komma i tid innebär att komma efter utsatt tid.


Det är väl lite si och så med det talesättet för det säger inget om hur sent man kan komma innan det räknas som att komma För sent. För nog finns det gränser för folk även i Frankrike? Kanske är det inte ens ett gångbart förhållningssätt för fransoserna, kanske är det bara ett talesätt som ingen egentligen lever efter, precis som det finns svenska uttryck som inte alls är gängse accepterat.

Härom veckan kom jag tio minuter för sent till ett möte med en kollega. Själv tyckte jag att jag var relativt i tid, särskilt med tanke att jag stressat innan och dessutom noterat att tanken i bilen var tom så det krävdes en tankning innan jag kunde köra till mötet. Min kollega var sur och fräste, jag fräste ännu värre tillbaka. Att stretcha lite på tiden är kanske mer okej om man själv kommer sent än om andra gör det.

Helt klart är att vi ser på tiden olika, att det för vissa är helt okej med akademisk kvart, och för andra ses det rent oförskämt att komma fem minuter för sent. Helt klart är det i alla fall att till vissa saker kommer man inte för sent, exempelvis till flygavgångar och avgående tåg. Då är loppet kört så att säga. Dock gäller inte det omvända förhållandet för både tåg och flyg kan vara kraftigt försenade. Då får man snällt stå och vänta.

Idag är det midsommarafton, igår klockan 12.07 var det sommarsolståndet och jag tänker på Jan Malmsjös klassiska låt, ”Vår bästa tid är nu”. Vår bästa tid är faktiskt nu, så lev i tiden, för Sverige i tiden och värna tiden oavsett om du kommer för sent, för tidigt eller på klockslaget.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 22 juni 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar