5 juli 2018

Getingpanik! - Bielkes fredagsreflektion 6 juli 2018


Getingpanik!

Bra sås reder sig själv, ett uttryck jag brukar använda för att peppa mig själv att fixa grejor som jag inte vet hur jag vid första anblicken ska lösa.


Men de senaste dagarna har nästan fått mig att tvivla.

Det började med att jag såg ett getingbo strax ovan entrédörren i huset där jag bor. Jag övervägde först att inte agera utan tänkte att om var och en sköter sitt blir ingen lidande. Men i snabb takt förökade de sig och blev aggressiva.

Det här fixar jag, tänkte jag, men behövde till slut be grannen om hjälp att klättra upp på stegen och spruta gift. Situationen löst, så bra.

Men, samma kväll upptäckte jag ett riktigt stort getingbo till precis utanför min balkongdörr på ovanvåningens sovrum. Snabbt gick jag ut och petade ner getingboet och tänkte att de får skingra sig och sedan tar jag en spade och hivar ner boet i trädgården.

Men, si det gick inte, för de oerhört ilskna getingarna fortsatte att leva i det nu helt öppna boet och började bygga upp det igen. Jag kastade en filt över boet och mosade boet med en hockeyklubba. Getingarna var såklart fly förbannande och de lyckades dessutom flyga iväg med moderkakan och började bygga i husväggen också. Nu hade jag tre stycken getingbon igång på balkongen. Det första som fortsattes att byggas under filten, det andra som var under uppbyggnad i husväggen och det tredje som var deras gamla kupa där ett stort gäng huserade.

Jag och mina barn flyttade ner till källaren och sov under natten. Där var svalt och inga getingar surrade utanför fönstret.

Men, när jag vaknade såg jag att en JÄTTESTOR bålgeting hade flugit in precis bredvid min säng och jag drabbades av totalpanik. Alla som försökt slå ihjäl en bålgeting vet att det inte fungerar med en vanlig flugsmällare. Jag skrek och tappade sansen totalt, men lyckades till slut.

Nu hade jag bestämt mig. Inga fler getingar skulle finnas i min närhet. I komplett stridsmunderingar gick jag upp på tredje våningen och sprutade gift på alla tre bon. Jag kände hur de surrade omkring mig i vrede men jag gav mig inte förrän allt gift i burken var slut.

De signade ner en efter en och genomsvett av rädsla och tjocka kläder tänkte jag, att bra sås kanske reder sig själv ändå.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 6 juli 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar