10 aug. 2018

Vad har hänt med äggen? - Bielkes fredagsreflektion 10 augusti 2018


Vad har hänt med äggen?

Jag äter 2-3 ägg i stort sett varje morgon. Det är en perfekt frukost och någon har sagt att ägg innehåller allt man behöver för att överleva förutsatt att man lägger till lite fibrer, för det är det enda som fattas i ägg.


Jag lägger försiktigt ned dem i kokande vatten och kokar dem alltid i 6,5 minuter för att få den perfekta konsistensen vilket för mig innebär att vitan precis har stelnat men gulan är helt lös och rinnig.

Tidigt i somras märkte jag att den koktiden inte räckte, vitan blev sådär äckligt vattnig och gulan helt rå. Jag tänkte att det kanske var individuella variationer, att äggproducenten köpt in nya höns vars ägg helt enkelt kräver lite mer tid. Men när samma sak uppstod med de ekologiska ägg jag köper direkt från gården och även med hemskfabricerade burhönsägg var jag tvungen att inse fakta. Äggen i sommar kräver helt enkelt längre koktid.

Så jag la till 30 sekunder så koktiden blev 7 minuter, men det blev samma lösa gegga. 7,5 minuter blev 8- 8,5 minuter. Och först efter 8,5 minuter blev äggen sådär perfekta som de ska vara.

Nu vet alla som är inne i äggkokarvärlden att en skillnad på 2 minuter är en eon av tid. Det kan vara skillnaden mellan hårdkokta ägg och helt grönkokta ägg och åt andra hållet skillnad mellan löskokta och råa ägg. Så två minuters koktid åt en eller andra hållet är en betydande tidsskillnad.

Så vad har hänt? Varför kräver alla ägg längre koktid helt plötsligt? Har det något att göra med den intensiva värmen vi har haft över oss i tre månader? Är det kosmiska förändringar? Kan man börja misstänka att stormakters e-postavlyssning kan ha påverkat äggen till att visa visst kokmotstånd? Konspirationsteoretikern i mig misstänker allt och alla.

Men ändå, seriöst, vad kan detta bero på? Någon som har upplevt samma sak och kanske till och med har ett svar?

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 10 augusti 2018


2 kommentarer:

  1. Hej,

    jag har upplevt precis samma sak! Jag kokar ägg varje morgon när jag ska till jobbet. En morgon när jag skulle skära upp ägget var det helt rinnigt så jag hällde ut det i en liten burk och kokade ett till ägg. Efter det har jag kokat dem onormalt länge för att vara jag men de har inte blivit för hårdkokta.

    Jag har också tänkt lite på det där :) Mina ägg är i kylen och den har vi haft kall. Kokvatten bör ju vara ungefär lika varmt varje gång. Jag tänker att det måste gå snabbare att koka upp i varmt väder (?).Eller vara något med hur de har det innan de kommer till min kyl.

    Vilken god och nyttig vana vi har! Jag köpte ny kaviar och fler ägg i morse :)

    Hälsningar Ulrika Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. va härligt att du har samma erfarenhet som jag! trodde först det bara var som jag inbillade mig, men det gör jag verkligen inte, för fler än jag och du visade sig ha samma erfarenhet.

      könstigt är det, men jag känner att jag befinner mig i gott sällskap med mina äggkokarupplevelser :-)

      tack för din kommentar ulrika maria, allt gott!

      Radera