5 okt. 2018

Kanske ångrar jag mig - Bielkes fredagsreflektion 5 oktober 2018


-->

Kanske ångrar jag mig

Jag åker till tippen med uttjänta madrasser, frostspruckna utekrukor och trasiga möbler.

Jag ska flytta och tömmer mitt föräldrahem som min far byggde för fyrtio år sedan och som jag har bott i de senaste fem åren. Alla som gått igenom samma process, vet just vilken process detta är. I huset finns grejor från min mor som gått bort, min far som i högsta grad lever men som flyttade till mindre boende och lämnade kvar det mesta. Det finns rester från min mormors tid. Plus allt det som vi fyra i min nya familj bar med oss till huset.

Det är en krävande process för varje sak har ett eget minne. Julgranskulorna, seriealbumen, mora-klockan, den virkade gardinen, allt är förknippat med något som har hänt, något som varit och som aldrig kommer igen.

Samtidigt är det en oerhörd lättnad, inte bara en sten som faller från hjärtat utan ett helt stenröse som rullar bort från kroppen, desto mindre prylar jag omger mig med desto friare är jag.

Men så gjorde jag något drastiskt. Jag slängde alla mina årskalendrar.

Sedan 1985 har jag fört noga anteckningar över fikor med kompisar, kärlekar, jobbmöten, hyreskostnader osv. Inte som en dagbok men likväl tidsdokument. Vart jag än har flyttat har jag tagit med mina kalendrar för jag tänker att när jag blir äldre har jag något som visar vem jag var.

Inte hade jag behövt slänga dem. De tar på sin höjd en mindre flyttlåda i utrymmes-anspråk. Jag tror det handlar om något helt annat. Jag tror att det handlar om att jag inte längre känner behov av att spara den jag var. Att jag är redo för att bli någon jag redan är. Jag kanske ångrar mig när jag börjar tappa minnet. Då kanske det skulle vara skönt att veta att jag såg SADE i Solna 1989, eller att min första hyra var på 1470 kronor. Kanske har jag gjort något heldumt. Det får tiden utvisa, men just nu känns det superskönt att ha gjort sig av med den jag var och rikta blicken framåt.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow


Bielkes fredagsreflektion 5 oktober 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar