28 sep. 2018

Jag har döpt honom till Arne - Bielkes fredagsreflektion 28 sept 2018



Jag har döpt honom till Arne

Det har flyttat in en duva på min altan. Jag har döpt honom till Arne.


För drygt en vecka sedan såg jag fjäderboll på garagetakets hörn. Jag gick närmare och såg att det var en duva som burrat upp sig och satt blixtstilla. Jag vet att fåglar kan göra så när de är skadade eller sjuka, för att behålla värmen och se lite större ut för att avskräcka fiender.

Jag tyckte så synd om duvan, som inte riktigt såg ut som en vanliga stads-, eller skogsduva, utan mer ut som en liten kattuggla. Jag trodde att den snart skulle dö för den satt stilla på garagetaket i ett helt dygn och det var nog bara en tidsfråga innan någon utav kvarterets katter skulle få tag på den och bara lämna fjädrarna kvar.

Men till min glädje hade duvan dagen efter hoppat ner på min altan. Jag har hört att om man ger en skadad fågel lite alvedon utblandad i vatten kan den snabbt kvickna till och flyga vidare. Nu vågade jag inte ge den alvedon, men jag väl lite vatten bröd. Sakta började den äta och dricka lite. Fortfarande var den helt tyst och flög bara med stora besvär.

Den var kvar på altanen och började sakta men säkert rulla ihop sig mindre och snart satt den som fåglar ska göra och började flyga mer och mer. Den verkade helt tam och jag döpte den till Arne. Supercharmigt.

Nu en dryg vecka senare flyger den, sjunger och rullar inte ihop sig mer. Den vill ha solrosfrön var tredje timme och visar sitt missnöje om den inte får som den vill.

Jag har hela tiden trott att den skulle flyga iväg när den blev frisk, men istället har den bosatt sig på balkongen för att komma ned till altanen för sina måltider. Den bajsar mycket, låter mycket och det hela har blivit lite mindre charmigt.

Men nog är jag fascinerad av att ha fått en duva till husdjur, men mest undrar jag om ingen saknar honom. Han är ringmärkt och helt tam.

Tänk om Arne inte finner något behov av att flyga hem till sina kompisar, att jag med min hjälpsamhet har passiviserat honom så att han varken kan eller vill flytta. Det återstår att se.

Häldar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 28 september 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar