28 dec. 2018

Årskrönika 2018 - Bielkes fredagsreflektion 28 december 2018

Årskrönika 2018

Vilka tankar har upptagit din tid detta år? Här är de tre områdena som upptagit den största delen av mitt år på det personliga, samhälleliga och miljömässiga planet.


  1. Hela året har jag lett skrivkurser. Terminslånga kurser och korta intensiva. Vid varje träff i den verkliga eller den virtuella världen har jag fått ta del av människors personliga berättande. Att göra sin röst hörd via skrivandet, att omforma tankar till meningar är att definiera sig själv. Att läsa det man själv och andra har skrivit bildar ett konstnärligt uttryck som spelar roll för hur vi agerar som samhällsmedborgare. Det för mig in på årets andra viktiga händelse.
  1. Valrörelsen som handlade om Sverigedemokraternas agenda. Det kanske inte är fullt ut tillämpningsbart att använda talesättet ”sila mygg och svälja kameler”, för det är en stor händelse att ett socialkonservativt parti med nationalromantiska och populistiska bärande bjälkar får 18 % i riksdagsvalet och i vissa kommuner egen majoritet. Men även de som inte ville belysa Sds politik utan istället fokusera på andra frågor, higlightade Sds agenda eftersom frågorna hade som utgångsläge att inte fokusera på Sd, vilket fick motsatt effekt. Sen blev det liksom platt fall, ingen ville stödja den en ena eller den andres statsministerkandiat. I nuläget har Sverige ingen regering och mitt intresse har på ett oroväckande sätt svalnat till skillnad från hur hett det var i somras.
  2. Den extrema torkan varade från maj till september och gav konsekvenser långt mer än inställda grillkvällar. För när skördar torkar så pass att betande djur inte har foder blir nödslakt till slut utvägen. Friska djur som inte ens blir föda utan blir till bränsle är den ultimata miljöförstöringen. Går det dessutom hand i hand med trenden att vi äter mindre kött till förmån för vegetariska alternativ eller väljer billigare utlandsproducerat kött blir det en svår utveckling, utöver att många gårdar har fått gå i konkurs.
    Som kompensation regnade det i hela hösten och sinom tid får Sverige en regering och alla berättelser som jag fått till mig av mina skrivkurselever består som strålande solar på skrivandets himmel.

Gott Nytt År
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 28 december 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar