25 jan. 2019

När man börjar gråta av Mandelmanns på tv -Bielkes fredagsreflektion 25 januari 2019


När man börjar gråta av Mandelmanns på tv


Det blev bara för mycket. Vintervädret bitande kallt och halt, kroppen stel och frusen. Gymträningen som brukar kännas utmanande och uppfriskande kändes bara tråkig och gjorde ont på fel sätt. Superhungrig efter arbetsdagens slut, ingen energi att göra mat vid spisen. Oskottat på garageuppfarten, utspridda kläder i hallen, packlådor i köket.


Tröttheten tog ut sin rätt. Jag tänkte, om jag bara får lite mat i mig återfår jag min energi.

Lösningen hette hämtpizza.

Men efter att hämtpizzan var uppäten kände jag mig fortfarande låg och trots bukfyllan var jag fortfarande hungrig. Jag la mig på soffan för att vila och förstod att jag behövde tillföra lite feelgood för värma mina trötta kropp och själ och ändra mitt sinnesläge till det bättre.

Lösningen var att se tre avsnitt på Mandelmanns Gård på svtplay. Detta underbara program om livskvalitet, odling och djurhållning, allt i samklang med paret Mandelmann.

Det började bra, Marie Mandelmann kokade maskrossaft och Gustav skrattade gott som han brukar. Men så dog en av de nyfödda kalvarna på gården och jag blev så illa berörd att jag började gråta, och sinnet sjönk än lägre och då var utgångsläget ganska lågt från början.

Då kände jag att gränsen var nådd. Vilken dag har man egentligen haft om man börjar gråta till Mandelmanns på tv?

Lösningen hette, jobba lite lätt, svara på mail, skriva ett par texter, göra lite småfix med skrivkursen och uppdatera bloggen. Det funkade och dagen efter var jag mig själv igen.

Man har helt enkelt vissa dagar när man gråter till en kalvs död hos Mandelmanns på Djupadal på Österlen.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 25 januari 2019



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar