5 apr. 2015

Tack för allt stöd i Slam Poetry

Kvalfinal i
Poetry Slam
  Jönköpings Kulturhus,
skärtorsdag.


Så var det dags för nyskrivna texter att framföras på kvalfinalen i poetry slam. Kulturhuset i Jönköping hade satsat stort på både band och gästpoeter. Vi nio finalister träffades en stund innan och bjöds på soppa och livemusik. När klockan blev sju gick vi in i Kulturhusets biosalong som snabbt fylldes med besökare, så många att ett antal stod vid sidorna i biosalongen. Där spelade fantastiskt begåvade bandet Downtown Judy. Ett band med bland annat ståbas som gjorde svänget och tunggunget fenomenalt. En riktigt bra sångerska som hade en mjuk och fyllig röst.
Däefter var det dags för Europa- slammästaren Zigmyntas. Med säregna poem översatta till engelska intog han scenen. Men en blandning av New Age-inspirerade dikter och skarp samhällskritik underhöll han oss med både mening och mål.

Så var det äntligen dags för oss nio finalister att entra scenen. Vi lottade läsordningen och jag fick nummer åtta. Ett helt okej nummer, då man kan se hur poängställningen ser ut för de tidigare tävlande. Men å andra sidan kan både publiken och de fem juygrupperna ha hunnit tröttna en aning. Jag läste min text ”Jag har sett Sagan om ringen 500 gånger” som handlar om att jag istället för att ta del av tv-sändningar och den verkliga världens problematik föredrar att följa världen som Sagan om ringen utspelar sig i.
Förra gången jag tävlade med min text ”Hudfärg” och ”Min lyckolista” fick jag i snitt 8,2 i snittpoäng från vardera jurygrupp (den högsta och lägsta poängen dras av”. Denna gång fick jag lägre poäng, i snitt 7,2 poäng. Det är förvisso inte samma människor i jurygrupperna, men man kan konstatera att min poäng blev betydligt lägre denna gång. Konkurrensen var stenhård och det var ett MYCKET talangfyllt tävlingsfält. Mina poäng räckte inte för att gå vidare till Stockholmsfinalen i maj. Istället gratulerar jag Tina Hyung som vann och som tillsammans med tre andra finalister kommer att representera Småland.
Jag har fått otroligt mycket stöd av både press och personliga hejarrop i mitt Poetry Slam-tävlande, en tävling som jag helt och hållet halkade in på ett bananskal tack vare min författarkollega Malin K Eriksson som också deltagit. Jag tackar alla för ert stöd, det har verkligen värmt.


1 kommentar: